Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under november 2012

Av Helena Laaksonen - 30 november 2012 18:10

Detta var gårdagen innan jag skulle till vårdcentralen och de skulle kolla upp mig..

 

 

 

 

 

Jag är så spänd och svälld att jag nu att folk skulle säkert tro jag är gravid istället för en plattis mage

 

Finns ju inte så mycket skinn kvar så det gör ganska ont när det spänner och magen är ju som en stor tvättsvamp...

 

Men en possitiv sak..Jag går mera upprätt nu allafall och jag har slutat med oxynorm,den morfin tabletten och nu är det bara 8 panodil per dygn som gäller

 

Idag har det varit en bra dag och jag kunde till och med ta lille sonen till förskolan själv

Jag tog bilen och det funkade bra 

 

Somnade till en sväng på eftermiddagen för oj så trött jag är och gårdagen när jag inte sov på dagen och var uppe i 3 timmar i sträck tog musten ur mig...

Rygg musklerna finns ju inte och det är jobbigt att hålla upp kroppen och oj vad snabbt det går utför med kroppen bara på en vecka för man ligger i sängen...

 

Trappen är inga problem längre och jag kan ta mig upp och ner själv utan vara en snigel som alwin sa i början..haha...DU går som en snigel mamma..Tar ju evigheter så det är bäst jag går före dig....

 

 

Underbara ärliga barn:)!!

 

Tack säger jag till min älskade familj som ställer upp för mig nu när jag inte är sååå rörlig så att säga..haha...

 

Det ända jag lägger fokus på är maten som ska lagas..för det är roligt..resten skiter jag i..haha

 

Kram

Hea

 

  

 


 

Av Helena Laaksonen - 29 november 2012 18:40

Här kommer middagen vi gjorde igår...


Jag är mycket svag för kött..allt kött med särskillt det som får steka på lägre tempraturer i ugn eller grillas ute...


Här gjorde jag en fläsk karré i ugnen som säkert tog 3 timmar med en ugnstemp bara på 125 grader


Jag använde bara olja,salt,peppar och soya som marrinad som legat i någon timme i kylen innan jag slängde in den i ugnen

 

 

 

Sedan fick den vila i folie så länge medans jag kokade på makaroner...ja man kan ju ta vad som..Potatis kanske är det vanligaste men huuuuu så sugen jag var på lite pasta

 

 

 

 

Och kasta för gud skull inte skyn som blir av köttet utan här har du en super buljong till kantrarellerna

 

Såsen denna gången:

 

En bit purjolök

1/2 halv gul hackad lök

smör att steka i

trattkantrareller efter smak (jag tog 1 1/2 dl torkade som jag la i blöt ca 10 min innan)

1 1/2 dl sky efter köttet

2 dl grädde

Salt

Peppar

Redning av mjöl 

 

Hacka purjon och löken och fräs i en panna till löken glänser.

Stek med kantrarellerna och häll på skyn och koka upp

Häll på grädde och samaka av med kryddor efter smak

Red av såsen till önskad tjocklek

 

Detta är bara efter mitt huvud hur jag gjorde såsen denna gången..

Använd gärna er fantasi i kryddning tex

 

 

 


Skär upp köttet lite slarvigt hur som i mindre och större bitar 

Lägg sedan upp allting på en tallrik och toppa med lite tomater och purjolök om du vill

Eller en sallad bredvid

 

     

 

Smaklig måltid

Kramiz

 

 

 

 

 

 



Av Helena Laaksonen - 28 november 2012 22:07

Magen är som jag vore gravid..INTE alls platt som vissa är redan efter några dagar som gjort samma operation..klart man blir svullen men att vara typ i 7 de månaden...

 

Det spänner hela tiden och jag mår illa och känner mig febrig...jag har låg temp i vanligtvis ca 36,3 och idag stannade den på 37,3 men det är ju inte feber för sjukhus väl??

 

 

 

 

 

Imorgon ska jag till distriktsköterskan för sår omläggning så de får kolla upp mig

 

Min navel såg jag idag och den ser också konstig ut...eller är det bara för man är så svälld....

 

Så jag ligger här med en jätte tvättsvamp till mage..orkar inte äta heller tyvärr...finns ingen matlust alls..men jag går upp i vikt...hur då??

 

Men idag gjorde jag en underbar tallrik med pasta en gräddig kantarellsås och bitar av en ugnsgrillad karré...hur mums som helst och bilder på det kommer imorgon

 

jag återkommer iorgon i bättre form hoppas jag

Kramis på er

Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 27 november 2012 19:05

Kycklingklubba ris en brunsås på grädde och en annans sallad

 

Ta fram klubbor till en plåt. Jag brukar göra många samtidigt för att sedan styckefrysa till mig själv sedan. Krydda med dina favoriter

Jag brukar använda mycket soya,salt,peppar chiliflarn och så slänger jag ner massor av hela vitlöks klyftor som får stekas med

 

Mot slutet häller jag på lite buljong som får koka in tillsammans med kyckling så jag får en underbar sky att göra såsen på

 

Jag gjorde denna vändan en enkel sallad på annans ringar,cocktailtomtar(de lite mera brun-röda) och skalad gurka...låt allting gotta sig i annans såsen i kylen så det blir kallt

 

 

 

 

 


 

 

Koka riset och när det börjar bli färdigt börja med såsen där jag smakar av skyn från ugnen med 2 dl grädde och vill du ha den tjockare...red den gärna

 

 

 

 



   

 

Servera allting och njut av en super måltid..enligt mig:)

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 27 november 2012 16:59

Så jäkla tränings sugen jag är....

 

Bara att värma upp på bandet,eller CT och sedan köra skiten ur musklerna på maskinerna

 

Eller springa ett kort eller lång intervall pass på bandet

 

Lyssna till Scooter...Eller Nickelback....

 

Black Sabbath som dunkar i öronen så man ger det där lilla extra...

 

Det jag ska lägga rut på inför sommaren förutom kondition är gäddhänget..Alltså..massor av dips

 

 

 

 

Insidan av låren ska få sig massor av tid på gymmet och även här hemma med paolo Robertos bok

 

 

 

 

Bålen så jag stäker upp kroppen så jag blir starkare till våren/sommaren då jag gärna vill kunna löpträna igen och då ska jag även åka inlines med stavarna

 

Så massor av bålträning, plankor och skit måste det bli med olika magövningar

 

 

 

Hoppas killarna tränar lite för mig med idag..haha

 

Jag lagar kycklingklubbor med vitlök och sedan gjorde jag en fläskkarré i ugnen tidigare idag som ska gotta till sig till imorgon

 

Proteriner ska det vara massor av...mätt blir man länge och musklerna blir glada...

 

Vad har ni tränat idag eller ska träna....????

 

Berätta och ge gärna tips och råd hur jag ska börja nu efter operationen...en sak..jag hatar att gå...HUR fasen ska man börja gilla det då...haha...

 

Borde ju inte vara så då jag älskar att springa..men GÅ...och simma..FY fasen så tråkigt..

 

Det måste vara mera fart för min skull tror jag för jag ska tycka träning är roligt

 

Trailträning vill jag också börja med:)

 

 

 

 

Jag önskade jag kunde träna sånna olika styrkepass med boxning el step eller vad fasen allt heter...men det funkar ju inte i min vardag när man bor 2 mil från stora staden och har en karl som aldrig är hemma och en son på 4 år

 

Men snälla..tips!!!

 

Kramiz

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 27 november 2012 15:56

Jag handlar mycket fisk från hemdeli,ett företag här i Halmstad som kommer till dörren

 

Min dejt var tredje månad heter Anders och igår kom han och jag fick fylla på frysen med läcker lax och stora havs räkor...hur mums som helst

 

   

Så till lunch idag blev det chili räkor med lite sallads blad..tog bara lite sallad så jag skulle orka massor av räkor för jag behöver massor av proteiner nu efter operationen då jag tappar muskemassa i massor känner jag

 

 

 

 

Skaldjur...är livet.....NJut av god mat...och tänk på vad du stoppar ner i din mage

VAR KRÄSEN !!

 

Kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 26 november 2012 22:11

Jag lär mig sakta en säkert detta med att räkna kalorier och idag ville jag bara kolla och jämföra lite...


Jag ska säga att MC Donalds ska ha stor kred för att de visa vad all deras mat innehåller...Har ni kollat någongång


JAG BLIR STUM !!


Här lägger jag en meny som jag kunde köpa förr


1 Big tasty med bacon med menyn...alltså en mellan strips och en mellan cola

 

Detta innehåller HELA ..DÖ INTE NU

 

1405 kalorier...VAD ?????

 

En kvinna ska äta ca 1800 per dag ???

 

Ja,hur fan gick denna inkomsten och utgiften ihop då när man inte rörde på sig alls???

 

1 QP cheese meny innehåller 1045 kalorier...

 

 

För 1405 kalorier kan NI äta 2,1 kg kräftor...Det är inte klokt

 

Eller NI kan äta 1,3 g kyckling för samma kalorier....

 

Eller varför inte 1,2 kg söndags stek....

 

Här ser man vad som inte går ihop om man inte är beredd att träna eller hålla igen på annat om man nu vill äta denna hamburgaren någon gång..

 

Jag har inte ätit en hamburgare på dessa kedjor sedan min operation..dels för det inte smakar så bra,och brödet gjort mig sjuk...OCH NU kommer jag då aldrig lägga mina dyrbara kalorier på denna SKITMATEN...

 

Jag köper då hellre lite kräftor,räkor..eller grillar en god köttbit eller fisk i massor och njuter i massor

OCH skulle jag vilja ha hamburgare..då gör jag den själv i isbergsalladblad..utan strips och cola..haha..men med kanske ite fetaost..lök...färska grönsaker och en chilisås...MUMS!!!

 

Och jag kan slippa springa flera mil i dagar..haha

 

kramiz

Av Helena Laaksonen - 26 november 2012 20:34

Nu dröjer det nog minst 2 dagar innan jag tar mig mod igen till en dusch....

 

Hur jävla dum får man vara så man inte ser till att man nyss tagit smärtstillande dååå

 

NEJ,jag ska duscha när det gått 7 timmar sedan jag tagit min oxynorm och 4 timmar sedan panodil..

 

Gjorde det ont.....JA det kan man ju säga..Bara komma ur denna kropps strumpa till body gjorde mig helt svettig. Den sitter ju super tajt för att alla in allting på plats och det var inte skönt att dra den över såren.

 

Men sedan att stå i duschen kräver styrka och jag har ingen styrka alls efter dessa dagar och när bodyn var borta gjorde det fruktansvärt ont för allting hängde ju ner liksom och jag är ju så svälld så jag fick försöka hålla i magen...Tvätta sig själv då??

 

FUNKAR ju inte...det var bara att ropa på mannen som fick hoppa in..Kan ju låta romantiskt och är väl i normala fall men nu blev det bara att snabbt tvätta av det värsta för det började svartna för ögonen och jag började må illa

 

Kroppen orkade inte mer nu och nu spände det rejält i tuttarna som inte känts alls under helgen...

 

Fick avsluta,sätta mig på toan...flämtade som en hund för att få illamåendet att gå över men slutade med att jag tog en tablett

 

Gick till sängen för att torka kroppen och nu skulle ju denna body på igen och nu utan några sköna vaderade omslag som jag haft över tejparna

 

Jag satte på ett linne som skydd för att det inte skulle skava och sedan var det bara att bita ihop och dra på den snygga lilla svarta...haha

 

NU är duschen gjord och folk kan komma nära igen,,haha

 

Var den skön.....Knappast men vem har sagt att det alltid ska vara lätt...Iblnad får man bita ihop iställer för att bryta ihop...

 

Nu ska jag njuta av en kaffe istället och nu när pillerna börjat verka gör det inte ont mera:)

 

Kram på er där ute

 

kramizar

Hea

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards