Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under april 2015

Av Helena Laaksonen - 16 april 2015 21:12

Äntligen fredag brukar man ju säga och det är skönt med lite ledighet. Nu är det lite skillnad för många då många arbetar helg och som jag är många studenter och det finns inget som heter ledigt utan den tar man när man är färdig.

 

Den här helgen kommer se lite annolunda ut här hemma...HUR då tänker ni??

 

Jag har en underbar familj och vi gör massor tillsammans och även tråkiga saker som MÅSTE göras....Så den helgen har vi bestämt att vi ska ha vårstädning och gå igenom hela huset tillsammans. Hur går detta till då...??

 

Exempel i köket då vi är fem stycken är att någon tar ut saker i skåpen och torkar ur,någon städar ur skafferiet, en annan tar städskåpet, någon torkar ex väggar,tak och golv osv....Sedan går vi vidare till nästa rum tills huset är städat. 

 

TÄNK så fort allting går om alla hjälps åt istället för exemeplvis jag ska hinna göra detta själv....det skulle ju ta flera veckor och de andra har ingen aning vilken tid som jag får lägga på detta.  Vi är alla bra på olika saker och hjälper och stöttar varandra igenom all städning. Sedan får ju allting en rensning som är toppen. Bort med gammalt skit. Fönster blir rena och turen är att jag fick ju ett ryck och gjorde alla inneskåpen för någon vecka sedan så det slipper vi nu.  Detta gör vi på lördagen och sedan blir det garaget på söndagen är tanken var att städa i trädgården och mossriva,sätta upp paveljongen osv...men det är för blött och det är bara att inse att det är "bara" mitten av april.

 

 

 

Jag är stolt över min familj och glad att vi alltid hjälps åt som i sin tur gör att alla får massor av fritid för att göra roliga saker tillsammans eller var för sig.

Detta är ett tips till andra för är man en familj ska man vara familj även under de tråkiga sakerna som måste göras. Jag har alltid sagt att min HOBBY är inte att tvätta,städa och skura efter alla....Jag brukar säga: Om jag gör detta för dig,vad gör du då för mig....det är bra fråga till barnen faktiskt....Alwin som ser sina äldre syskon hjälpa till mycket har detta naturligt i sig. Han är fruktansvärt hjälpsam för att han ser hur glad man bli och han vet att han då alltid får hjälp när han behöver.  Lär barnen tidigt att få hjälpa till....det tjänar ALLA på i längden 

 

GLÖM inte att hälsa betyder mer än kost och träning...familjen betyder allt för mig och mår vi alla bra blir min hälsa bra :)

 

Kramiz HEA


Av Helena Laaksonen - 14 april 2015 20:15

 

Såhär såg jag nog ut efter passet idag !!!

 

 

Nu är det dax att öka lite säger han och ler...Jaha tänkte jag att nu kommer det bli som i biggest loser...En tränare som står och skriker åt mig tills jag blir galen...haha

DET slapp jag men oj som han körde på så i morgon lovar jag att träningsvärken finns där.  Igår när jag jag var till sjukgymnasten fick jag nu okej att köra på med alla bålövningar och styrka som inte belastar min rygg. På fredag är det dax igen med David och jag känner redan på dessa veckorna att jag blivit lite bättre i balansen och bålen. Jag som varit så sned i kroppen har belastat den helt fel och nu när de fixat till kosrbent är det som balansen inte riktigt finns där...inte styrkan heller i ena sidan....Svag som fasen kan jag säga..haha

Detta ska nu tränas upp hoppas jag !!!  Sedan ska jag fortsätta mina sjukgymnast övningar och blir inte höften bättre efter 4 veckor ska jag återkomma till Calle ( sjukgymnasten) och han skickar en remiss direkt till röngen för att vad som då är felet!!??


Så nu ska jag kämpa vidare med träning 5-6 gånger i veckan för att blir bättre. Kanske jag har turen att tappa några kilon på köpet för det är ju också ett av mina mål. Helst 10 kg för det säger också Calle är bra för min höft och rygg.

 

 

 

 

 

NU kör vi på..heja heja !!!!


Jag har ätit bra några dagar tycker jag så på den fronten får jag vara nöjd. 

 

Kramiz Hea

 

 

 

 





Av Helena Laaksonen - 13 april 2015 09:42

Jag älskar ju ägg som många vet och det är så bra att kunna ta med sig till mellanmål...eller varför inte om man är sen med frukost...

 

Ägg mättar och är fulla med bra proteiner

 

Äggmuffins är något jag gör ofta i olika former så här kommer en variant

 

12 stycken

 

9 ägg

1/2 dl  mjölk

1 dl riven ost

stor knippe bladpersilja

liten rödlök

 3 skivor vanlig skinka

3 skivor kallrökt skinka

En bit zucchini 

Salt och chiliflakes

 

 

Bland ägg,mjölk,ost i en bunke och tillsätt kryddorna

Hacka bladpersiljan,löken och hacka även skinkorna. Riv zucchini fint.

 

Fördela smeten i 12 stora muffinsformar och tillsätt sedan imgredienserna. Jag valde att ha 6 muffins med kallrökt skinka och den vaniga i de andra sex. Resten fördelade jag i alla för god smak. In i ugnen på ca 200 grader i 25 min ( kan behövas mer eller mindre beroende på ugn)

 

 

 

       

 

Dessa går att frysa och sedan är det bara att plocka upp när du är på språng och inte hinner göra något nyttig och mättande. 

 

Komihåg att du väljer själv och mixtrar vad du vill ha i dina muffins. Kanske kyckling,korv,fetaost,soltorkade tomater,tacofärs,strimlat kött eller varför inte helt vegetrariska. Använd din fantasi i kryddorna

 

NJUT kramiz HEA

 

 

Av Helena Laaksonen - 12 april 2015 20:24

Idag var vi så sugen på fisk men vad skulle vi göra.


Jag tänkte att det var länge sedan vi gjorde fiskbiffar så det fick det bli.


Jag gjorde dem såhär:

18 biffar

 

800 gram vit fisk 

1 gul lök

2 ägg

3 msk ströbröd

Stor knippe med blad persilja

salt 

citronpepper

skärgårdskrydda

vitpeppar


Ta fram assistenten och kör först löken och bladpersiljan. Lägg i den tinade fisken och resten av ingredienserna och kör till en smet. Smaka av med kryddorna och kör en vända så det blandas och  låt stå en stund så ströbrödet sugs upp och färsen blir fastare

 

 

 

 

Forma till små biffar och stek dem sedan på ganska hög värme i rikligt med smör. När de fått färg lägg dem i en ugnsform och in i ugnen 175 grader ca 10 min. Medan kokar du blomkål och potatis och gör ett gott mos med smör,grädde och salt,peppar.

 

Koka lite grönsaker till.

 

Kall sås:

2 dl turkisk yoghurt

1 dl grädde

2 msk majonäs

Stor knippe dill

Rivet citronskal samt saften av en halva.

Salt och vitpeppar

 

Njut av en god middag som är jätte enkel att göra

 

 

 

Biffarna räckte till 8 port

 

Kram till er //HEA

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 12 april 2015 16:22

Massage är skönt för kroppen och själen

 

 

Jag älskar att få komma till Keow och få lite thaimassage. Varannan söndag har vi nu masserat upp knutor i min kropp och det är så skönt. Igår blev det ju väldig mycket träning och då är det extra skönt att massera musklerna. En underbar timme kan jag lova.  Ni som inte provat bör genast gör det. 

 

Keow gör sedan alltid underbart god mat och jag som älskar stark mat älskar hennes chili. Det är som en dressing hon gör och den är ljuvlig...MEN stark :)

 

Bästa jag vet att äta är ex isbergssallad som jag fyller med lite risnudlar,chilidressing och stekt kyckling,räkor,kräftor eller något strimlat kött exempel....Gott, och enkelt och för min kropp lätt mat som magen älskar. Jag kan äta hur ofta som helst...tröttnar aldrig.  Så idag beställde jag en stor burk så jag har någon vecka nu när grillsäsongen börjar....

 

 

Ha en fortsatt skön söndag 

LOVE // HEA

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 11 april 2015 22:41

I morse var jag in till Actic där David visade övningar nr 3 på papper. Över en timmes träning blev det tillsammans idag. Nu har jag övningar för 3 pass i veckan och nu jäklar ska dessa köras så jag blir starkare. Meningen är att jag sedan ska träna konditionen också. 

 

Jag som har införskaffat mig en racer förra året och börjar gilla detta med cykling tänkte ta en runda idag. Kalle, min älskade man frågade om vi kunde cykla tillsammans. Visst men jag ligger ju knappst i samma team som du...bara så du vet säger jag....

Ja men vi kan ta Holm rundan säger han och den cyklade jag en gång förrs året....när jag ade cyklade sådär 6-7 gånger...den är ca 35 km....ok tänkte jag, vi får cykla sakta och det är ju så fint väder.....

 

Han klädde på sig och jag frågade då det var 17 grader vad han skulle ha på sig...undertröja,lager 2 plus en jacka....ÄR du galen tänkte jag...är ju sommar ute...men jag tvekar ju på min rutin...sätter på mig samma...

 

Kommer ut till cykel och ska fixa med skorna och moilen och känner hur solen bränner i ryggen...ALDRIG i livet jag kan ha allt detta på mig...då döööör jag efter vägen...Jag slängde av mig tröjan närmast kroppen och hade kvar den långärmade och jackan....

 

Motvind och helvete i början men det var bara att bita ihop....kroppen kokade och humören gick emot helt...NU var det fasen inte roligt längre...Jag stannade och rev av mig tröjan och nu hade jag bara en sport BH under den tunna cykel jackan...ÅÅÅÅÅÅÅ så skönt....NU kan vi börja cykla säger jag till mannen som har alla sina 3 lager ( inte klok) ....En skön tur men det är klart det var jobbigt då övningarna på förmiddagen gjorde sig påminda i låren.....

 

När jag hade ett par backar kvar kände jag att detta går bara inte och näst sista backen fick jag kliva av och gå...ringde min son och frågade om han kunde hämta mig vid Kalles brandstation för den sista backen uppför berget hade jag INTE fixat idag och jag minns vad som hände förra året...då var jag så slut i benen när jag kom till berget och jag orkade inte klicka ur skorna som sitter fast på cykeln så jag vikade i backen till slut...och skrapade mig på höft/knän....

 

Totalt cyklade vi 38.45 km...Nästan 4 mil. Jag har cyklat 5,5 mil denna veckan så det får jag vara nöjd med.  FAST jag har svårt att tycka jag är bra...hittar alltid någon ursäkt på vad som var dåligt...hmmmmmmm

Detta ska jag träna på för JAG kan...NI kan...ALLA kan...

 

Nu är jag på gång och jag hoppas ni därute känner lika när det gäller våren och att börja röra sig. Glöm inte att det är aldrig för sent att komma igång...kan jag så kan ALLA!!!

 

I morgon är det massage som gäller och det kan jag nog behöva efter all denna träning

 

Natti mina vänner ///HEA

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 9 april 2015 08:57

Emil i Lönneberga hade finurliga tankar och vågade prova det mesta. Tyvärr blev det ju inte alltid så bra. Det jag nu tänker på är att jag ska till tandläkaren och dra ut en av mina visdomständer....ÄNTLIGEN....

 

 

 

Jag har så stora tänder så det är trångt och svårt att hålla rent längst bak och det blir bara massor av strul med tänderna. Sist när jag var till tandis  frågade han varför de inte dragit dem även i nedre käken ( uppe är de borta)

 

Det vet jag inte...men du får gärna dra dem...URLESS på dem för jag får aldrig rent...

 

Kostnad 1500 kr per tand....!!!!???

 

Varför ska det vara så dyrt??

 

Så det är ju synd att jag inte har en finurlig Emil här som hade gjort det gratis...haha...FAST fy vad de måste göra ont...

 

Jag tar nog min bedövning och ger bort 1500 kr bara skiten försvinner idag...

 

Det är inte klokt vad jag renoverar min kropp....inte bara rygg/höft utan vi tar lite i munnen också..haha....

 

Nu blir det en äggröra till frukost...bästa som finns med tomater,salladslök och en klick keso...enkelt är gott !!

 

    

 

Njut av er dag

kramiz //HEA

 

Av Helena Laaksonen - 8 april 2015 18:47

I am back here

 

 

Nu ska jag ändra om lite i livet då jag just nu jobbar massor med kroppen efter alla mina skador. 

 

Eftersom jag fått hjälp med ryggen/höften hos en Osteopat till att börja med och sedan nu går hos sjukgymnast. Jag har skaffat mig en PT som heter David som ska hjälpa mig att stärka min bål och andra muskler som nu ska bli bättre så jag slipper skador framöver. 

 

I allt detta finns några förbud: JAG får inte springa för att belasta kotorna då några inte mår så bra. Jag får inte heller belasta ryggen med vikt och ska undvika lyfta tugnt nu till en början.

 

Därför är jag så glad att David samt sjukgymnasten nu ska hjälpa mig till en framtid utan smärtor. Jag minns inte när jag var såhär bra i min rygg....Jag kan ju börja mig ner utan det gör ont...wowow...

 

Jag provade min racer cykel här om dagen och jag som alltid sagt att jag är totalt vanskapt mellan benen cyklade som på moln. INGET jäkla snett och vint korsben som skälper mig mera.  Konditionen ska vi dock inte tala om nu efter lång frånvaro av träning...haha....men skam den som ger sig...

 

Jag ska träna styrketräning 3 gånger i veckan och kondition 2 gånger säger David så jag får resultat...så nu blir det så :)

 

 

Jag har nu också tyvärr ökat i omfång och vikt som jag nu ska ta tag i och det gör att jag ska ändra min kost nu i två veckor. 

 

Glöm inte att mat ska vara gott

 


  

 

Så här kommer det se ut i stora drag:

 

Frukost exempel:

 

  • 2 dl fil/naturell yoghurt, 30 gram rågfras, bär eller nötter
  • Chiapudding på 2 msk chiafrön, 1 1/2 mjölk och ev bär/frukt
  • 1 st. rågbröd med magert pålägg och grönsaker- halv banan
  • 2 ägg och grönsaker (omelett,äggröra osv)

 

 

Lunch

 

Sallader på matvete/bulgur som basen. Grönsaker i alla former

 

  • Proteiner som ägg, fisk, skaldjur,fläsk-nötkött,kyckling,kalkon

Olika kalla såser gjorda på naturell yoghurt

 

 

Mellanmål 2 gånger per dag

 

  • äggmuffins
  • kvarg/fil/naturell yoghurt-rågfras
  • 1 knäckebröd
  • 1 st ägg
  • bär/nötter/frukt
  • grönsaker
  • Shake med protein pulver

 

Middag med familjen

 

Byta ut det mesta av ris,pasta,potatis,bröd mot bättre val som:

  • Grova grönsaker samt vanliga grönsaker
  • Bra proteiner som fisk,kött,ägg,kyckling osv
  • Bra såser

 

DRICKA massor av vatten är ett måste samt ta alla mina vitaminer varje dag...

 

HUR svårt kan detta vara???!!!!

 

SKITSVÅRT tyvärr men nu när jag slipper smärtorna kanske jag kan lägga fokus på annat i stället för denna jävla maten...Allt detta är svårt när man har matmissbruk som man ska hålla i schack....mat måste jag ju ha...jag vet hur MAN ska äta och träna...MEN....

 

 

Jag älskar att träna...älskar att laga mat och prova nya saker. 

 

Jag ser nu ett större steg mot en bättre hälsa för den är så viktig för mig. JAG KAN OCH VILL

 

LOVE// HEA

 

 

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards