Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under september 2015

Av Helena Laaksonen - 24 september 2015 20:46

Oj, var tog veckan vägen?

 

Fullspäckad vecka har gjort att kroppen fått lite mera vila än jag tänkt. Tisdagen gick till att vara i Varberg med studier och sedan hämta hem en nyoperarad man att ta and om. Han mår jätte bra efter omständigheterna efter sin knäoperation och snart hoppas vi att han är ute i spåren igen och springer....eller ja, snart så....

 

Onsdagen var Göteborg dag med högskolan och vi skulle gå på några museum för att lära oss, reflektera över hur vi kan ta med barn och få lärprocesser igenom just konsten. Jag lovar att vi gick, sprang och när jag la mig hade jag nästan 16.000 steg på mobilen så det är ju bra som lite träning.

 

Idag torsdag är jag öm i höfterna efter gårdagens strapatser....Så jag hoppade faktiskt över gymmet som var tanken från början. Får hoppas jag kommer i väg i morgon på någon form av träning....är sugen på att jogga på idrottsplatsen men också att gymma...Annars är det fortsättning med studierna och skriva in i skolbloggen om mina besök av museumen....

 

Jag kör lite mera vila ikväll...**blink blink....och vi höres i morgon.....Kramiz HEA

Av Helena Laaksonen - 22 september 2015 17:19

Varberg stod på programmet och vi skulle besök från drivhuset från Borås som skulle hjälpa oss med didaktiska material och tankar kring detta. Sedan skulle jag och en kamrat arbeta med en musik uppgft vi ska framföra nästa vecka med de andra. Mina funderingar och tankar var dock på annat håll idag ven om allting gott bra i skolan.

 

 

Min älskade Kalle har idag opererat sitt knä i dag och man har ju ont i magen till man hör hur det gått....Jag inbillar mig massor och är rädd för själva sövningen....HUUUUAAAA vad som kan hända även om det inte är en stor operation. Min dotters 30-40 olika operationer har satt sina spår även om alla dessa gått bra....Jag blir nervös till max och gillar ju inte detta med sjukhus....

NU gick allting bra än så lämge och gubben är hemma igen och mår över förväntan. Han är väl så pumpad med mediciner än haha.....

 

 

 

Vi är ju gjorda av papper och bark i den här familjen men vägrar ge upp och snart hoppas han att kunna springa och träna på som vanligt igen. Maratongubben...

 

Själv har jag sån där gooooooo träningsvärk igen i axlarna och ryggen...Härligt jobbat igår av mig...!!!

 

 

 

Idag tar jag vila på programmet och i morgon verkar det inte hinnas med mycket heller då jag ska till Göteborg och gå på några museum med skolan. Hoppas det blir några steg istället då...hihi....

 

Ikväll är det Fahlen på tv och det är ett program som jag fatnat för då jag älskar andra kulturer....att se och lära någonting nytt.....och så lagar de underbart god mat.......det är så smakerna och lukterna tar sig genom rutan....

 

Ha en underbar kväll....Kramiz Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 21 september 2015 20:55

Björnbär är fantastiskt gott tycker jag och det kan används till mycket. Idag gjorde jag fiber havregrynsgröt och slängde ner en näve som fick koka med. Jag som aldrig gillat just havregrynsgröt men nu när jag kokar det i mjölk och någon smaksättning får det att fungera. Bra frukost innan träning.

 

 

 

Började med att skriva i min andra blogg som tillhör skolarbete redan på morgonen och efter ett par timmar skrivandes och reflekterande var jag helt slut i huvudet så jag körde iväg till Actic och gjorde ett styrkepass. Kan ju lova att benen var lite trötta redan från början. Jag ska nu ta bort knäböj med bollen för att träna på att göra utan boll och med tygnd. Skitsvårt då det känns som jag ska ramla bakåt hela tiden. Jag har en bänk bakom ifall ifall.....

 

Fortsatte med studierna när jag kom hem och då gällde det musik för fulla muggar. Jag klinkar och klankar på min gitarr och hela gatan håller säkert för öronen när jag skrålar och sjunger...men skit idet...jag sjunger hellre än bra och barnen på förskolan älskar sång och musik. Jag håller på att ta fram material till min VFU som snart är kommen.

 

Middagen idag fick bli lite av ett prov. Jag stekte pannbiffar och till de andra gjorde jag potatismos. Själv hade jag köpt bönpasta för att dra ner kolhydaterna och jag kokade dem och smakade....Fy fasen så ......blääää...Ner med mera salt och buljong som fick dra i sig lite....Nu gick det att äta. Så tips: glöm inte buljongen när du kokar. Till detta en god brunsås och lite grönsaker.

Gott Gott

 

 

 

Härlig dag och nu går den mot sitt slut. Varberg kallar på mig i morgon så nu blir det snart God natt.

Ta hand om er där ute...Love//Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 20 september 2015 15:52

Tanken var att åka in till idrottsplatsen och gå-lunka på gummibanan som finns där för att skona ryggen och höften så mycket det går. Jag hade som mål att hålla på 45 minuter för om jag sätter ett mål i km märker jag att då vill jag springa så fort jag kan för att bli klar.....

 

Nu tänkte jag prova det här...jag joggar och går när jag inte orkar mera....jogga igen osv...

Det gick långt över förväntan med tanken på min dåliga kondis jag har. Fick stanna till en kortis efter ca 2 km för att stretscha höften och ryggen lite extra. 

 

 

 

Härligt väder och det vara bara att njuta av turen. Vissa stunder var det tyngre klart men det är bara att stålsätta sig...Spring och gå!!! 

Jag kom nästan 6 km på tiden och det är jag nöjd med!!

 

 

Vi skulle hämta hem Alwin idag som varit hos farmor över helgen och han ville visa lite trix i naturen med sin lilla cykel....Åter igen ser vi den underbara naturen som omger oss. Kan det bli bättre!!??

 

 

 

 

Den här veckan har Ica haft extra pris (2:90 kr/kg) på kålrötter, lök, morötter och rödbetor och det kan man göra så mycket gott av. På bilden ser ni 915 gram och det kostar inte ens 2:90 kr...kan det bli billigare och nyttigare att äta. Jag ska koka detta för att sedan steka det i kryddor till fisk som jag ska ha i morgon. Till det kommer jag göra en pepparrotskräm....HUR gott som helst!!

Passa på att fylla upp kylen med massor av läckerheter och gör grytor, soppor eller andra varianter. 

 

 

 

 

Ha en skön söndagskväll

Kramiz Hea

 

 

 

 



Av Helena Laaksonen - 20 september 2015 08:55

Vaknar med en otrolig värk i armarna och inser att träningen i fredags gjorde nog nytta ändå. Vilken träningsvärk jag har...wow...Jag ser detta som positivt och att musklerna nu byggs upp för ett nytt pass i morgon måndag. Idag är tanken att åka in till en idtrottsbana och prova jogga/gå lite för kondionsträning.

 

Igår kväll när jag ligger och läser en gammal Iform tidning ( har en stor låda under sängen)hittar jag ett program med träning och kost för 6 veckor. När jag tittar på kosten tänker jag som gastric bypass opererad...HUR fasen ska man få i sig allt detta. Det var 6 mål fördelade på frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål....Precis så som jag försöker äta varje dag men jag få inte i mig hälften av dessa mängder.

 

Jag sliter med att få i mig 1300 kalorier varje dag och skulle behöva öka dessa till 1500 kalorier. Det är bara att plocka fram appen my fitnaessPal igen. DET är ju så tidskrävade att använda detta men jag måste inser jag nu. För att se till att få i mig mera. För att tappa vikt...låter knäppt men min kropp ligger på svält och har ingen ämnesomsättning tyvärr....

 

NU ska jag få igång det igen och jag fortsätter med kosten och träning.

 

 

I går åt jag fläskkarré med riven vitlök och morötter, lök och en salsa på tomat, rödlök och mini mozzarella. Provade en älgkorvs bit också som var faktiskt jätte god. Jag är ju ingen korv fan...

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 19 september 2015 09:05

För mig är hälsa ett stort ord medan för många kopplas det direkt till mat och träning. Visst är det så men också allt annat som gör att kroppen är i balans. Sömn och vila är viktigt och att göra roliga saker som man gillar. Det bygger också upp kroppen.

 

 

Jag var till gymmet igår och tanken var att köra ett stenhårt pass minsann och pressa allt jag kunde...JO, det gjorde jag också men musklerna var trötta sedan jag tränade i onsdags med Frida och jag tänkte helt fel när jag skulle göra mina omvänds chins. Tänkte att jag höjer ett steg pch musklerna får jävla jobba ett set riktigt hårt och sedan sänker jag dit jag var och fortsätter.....HAHA....jag klarade på hjälpvikten 57 kg 6 repititioner och sedan när jag skulle köra på vanliga 64 kg fixade jag bara 5 stycken...så då hoppade jag över sista set...BESVIKEN.....Hur dum får man vara...MEN misstag gör man och det är att resa sig och inte göra om dem....Annars gick programmet bra och det känns i armarna idag kan jag säga...





 

 

Igår valde Alwin att sova hos farmor och Jonna och Kewin valde att stå för maten till kvällen. Underbart var min tanke direkt. Bli lite uppassad och få komma till ett dukat bord. DET är lyx för mig även om jag älskar att laga mat.

 

Det blev en fylld kycklingfile med hasselbackspotatis, kall sås och grönsaker. Ljuviligt kan jag säga. Recept hittar du här. Salami och fetaostfylld kycklingfilé

 

 

 

Medan barnen lagade mat gjorde jag något som jag valt att slita med. Lära mig att spela gitarr. Det går ju sådär men det är ju så roligt. Önskade att jag tog mig mera tid till detta för jag vill ju verkligen kunna spela lite i en barngrupp. Så ett par timmars klinkande blev det tillsammans med ett glas rött. 

 

   

 

För att fortsätta ladda mina batterier tittade jag på kvällen på lite favorit program som jag missat då jag ofta inte hinner titta på tv. Eller ska säga, väljer bort att titta. Igår blev det ett program av hela Sverige bakar. Jag som inte kan baka gillar att se hur jävla duktiga de är ...wow säger jag bara.....Jag vet ju knappt vad allt heter...

Medan jag skriver om just matprogram och så vidare vill jag tipsa om Hans Fahléns matprogram som är SÅ mycket mer än att laga mat. Utan att få följa med i olika kulturer och lära sig lite om deras världar. Mycket spännande tycker jag. 

 

Undrar vad dagen erbjuder...Spännade.....

Ha en skön dag 

Kramiz 

Hea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 18 september 2015 08:30

 

 

 

 

Innan studierna ska börjas ska jag köra in till Actic och köra igenom kroppen. Jag började på vågen i morse och den var på 80,3 kg och nu har jag ett kortsiktigt mål fram till jag träffar Frida igen. OM 5 veckor ska jag tappat 2 kg.

 

Här är mina träningsscheman för min kropp och knopp som ska få mig starkare i ryggen och bålen främst.

 

 

     

 

Jag är ju stel som en pinne så det är mycket rörlighetsträning i uppvärminingen för att slippa skador. Jag måste även jobba med de små musklerna intill ryggrdaden och träna upp dem samt axlar till max. Så nu kör jag vidare mot mina mål

 

Lite frukost först som idag bestod utav lax, vitlök,zucchini och röd paprika...stekes i kokosolja och sedan på med chili efter smak

 

   

 

Ha det så länge HEA

 

 

 

 

 


Av Helena Laaksonen - 17 september 2015 06:48

Efter pressade mig rätt hårt med vissa tyngder igår var jag säker på att få världens träningsvärk...MEN tydligen inte...Detta innebär i reflektion hos mig att jag KAN ta i ännu mera...JAG kan dra ur musklerna lite lite till!!

 

Annars är jag mycket trött idag....Sovit någon timme bara då vi har litteratur semininarium som innebär att vi skulle läst en bok som vi sedan skulle svara på en del frågor till som kopplar till vår yrkesroll och våra kursmål.....Detta är stressande för jag känner att min hjärna inte är förr. Jag får fortfarande hjärtklappning, kommer inte ihåg vad jag har läst....SKRÄMMANDE!!

Satt igår och skulle kolla igenom mina svar och titta i boken och vissa stycken minns jag inte ens jag läst...PHUUUU

Det behövs alltså även hjärngympa hos mig..haha....

 

 

 

Träning på alla plan men under roliga former för att må bra!

 

Nu är det ett par koppar kaffe innan bilen tar mig till stationen och vidare till Varberg.

Njut av er dag och snart vänner......är det helg ....UNDERBART!!

 

Kramizar Hea

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards