Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under november 2015

Av Helena Laaksonen - 30 november 2015 20:31

Jätte stolt att jag fixade första veckan....

 

Jag hade ont i huvudet mellan dag 3-5.....och det var jobbigt. Det var att knappra lite piller och jag blir så trött när man tar bort socker till en början. Nu är jag ganska pigg i kroppen igen förutom att jag sovit dåligt pga stormen inatt.

 

Vågen hamnade på 80,9 kg och det är jag jätte glad för då jag vägde in på över 83, dock med kläder. Nu är det bara att börja ändra om lite i taget och jag behöver få in vatten i mitt liv....detta jävla vatten som är så enkelt att ta till...bara spola i kranen. Varför ska det då vara så svårt att komma i håg att dricka. Jag gillar vatten och när jag har det framför mig så dricker jag.

 

Idag var det en tuff dag i skolan med drama till en början och vi skulle spela upp en gestaltning som vi övat lite på tillsammans med en handdocka av en strumpa som vi har skapat. Vi hade roligt alla fall och det var roligt att titta på de andra vad de planerat och skapat. Vi fick vara som i en samling. Efter detta hade vi en mentorsträff med vår förskollärare som kommer ut till oss 2-3 gånger per termin och vi diskuterar skolan, om vi har frågor,dilemma osv. Idag gick vi igenom olika frågor som kan komma upp vid en arbetsintervju och sedan om aktionsforskning och vad det innebär.

 

Då hade hon som vanligt massor av god frukt...MEN också påsvis med choklad, godis .....STOLT!!

 

JAG tog inget mer än två clementiner :)

 

Min kost har sett ut såhär idag:

 

Frukost: 150 gram kvarg utan tillsatt socker

Mellis: 5 bananplättar

Lunch: kycklingfile med pepparsås och grönsaker

Mellis: en rågbulle med skinka och ost

Mellis: 2 clementiner

Middag: kycklingpanna med chili

 

Nu kör vi vidare i morgon

Kramiz Hea

 

Av Helena Laaksonen - 28 november 2015 21:08

Är jag sjuk??!!

 

Nej, men vilken skön dag det varit. Började med att Alwin som vanligt vaknar tidigt och nu när han är förkyld så snorar han hela nätterna...Japp, en 7 åring i sängen pga av mardrömmar och rädlsa att sova ensam. Jag som då sover på fjädrar vaknar lätt och får sämre sömn. Hur som helst så knallade vi upp före 06:30 och satte fart i kaminen och kaffet började kokas. Alwin fick lite frukost och satte på barntv. Jag valde att slappa i soffan med tv4 play och veckans halv åtta hos mig. Här kan jag få lite inspiration till nya rätter.

 

Sedan fixade jag upp ljusstakarna och stjärnorna i huset som nu lyser underbart. Lite pyssel med Alwin och lagade en enkel lunch.

 

Sedan tog jag med mig min platta upp i sovrummet och tänkte att jag skulle titta på en film. Började med att läsa lite tidningar om julen som också ger inspiration till pyssel och julmat. Valde en film, en drama bland en djungel av filmer på viaplay. 

Jag låg stilla en hel film och det är inte vanligt kan jag säga. HUR skönt som helst och att bara koppla bort allt annat för en stund. 

 

Åkte sedan ner till bandyplanen för att se vad jag skulle inhandla till i morgon. Några backar läsk blev det och festisar samt korvbröd då det var slut på axfood.

 

Nu ska jag och Alwin titta klart på vår andra film...Titanic som han är så facinerad av. Till det ska ha gotta i lite glass och det har jag även gjort i kväll...fast hemmagjord på fryst mango :)

 

Min kost idag:

Frukost: äggröra på 2 ägg

Mellis: ett päron

Lunch: stekt bacon, minimorötter och fullkornspasta

Mellis: Kaffe

Middag: risnudlar,köttfärslimpa,chili och isbergssallad

GOTTIS: hemmagjort glass på grädde,turkisk yoggi,frystmango,vaniljpulver,och lite sötningsmedel ( 1 dl)

 

INGET TILLSATT SOCKER idag heller...stolt över mig!!

 

Ha en skön kväll...Kramiz Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 26 november 2015 21:31

Hemmastudier stod på programmet...eller akademiskt skrivande om man ville...

 

Jag valde att inte åka upp och skriva något akademiskt för jag behöver stressa ner kroppen nu en hel del. Jag har ont i huvudet och både igår och idag har jag lite dubbelseende igen som jag fick i våras....INTE alls bra!!!

 

Jag körde in till City gross direkt när jag lämnat Alwin på skolan och sedan tog jag torget och all frukt och grönsaker på vägen hem. Börjar bli härlig stämning på stan med belysningar och gran samt pynt. Väl hemma satte jag mig....eller la mig för jag fick nackspärr och läste lite ur musikvetenskap som jag ska fördjupa mig inom. Efter lite starka piller och vetekudden gick spärren bort...

 

Fixade och trixade lite här hemma efter jag hämtat Alwin på fritids och putsade fönster och fick upp gardiner i köket och spisrummet. Nu är det sådär varmt och mysigt där....Härligt!!

Min älskade Kewin var snäll och dammsugade och torkade alla golv och all tvätt är tvättad idag samt toaletterna är klara...

 

DET känns som en super skön dag och jag har fått mycket gjort men i min egen takt utan stress. 

 

Min matlista har sett ut såhär idag:

 

Frukost: En 150 gram kvarg plus rågfras

Mellis: en banan

Lunch: 2 äggs röra med lite stekt chili hallomi

Mellis: kaffe och åter kaffe...haha

Middag: 1 dl bulgur och 1,5 dl kycklinggryta

Kvällsmat: 1,5 dl turkisk yoggi med vaniljpulver och riven kokos

 

Känns bra tycker jag och jag är bestämd...inget skit ska ner och jag tar dag för dag. Fick tyvärr inte tiden till promenaden idag heller....men jag får inte stressa över det heller för då blir jag sämre...jag hinner i helgen....!!!!

 

I morgon är det en examination i Varberg och tåget går kl 8:05 så det är upp i tid. 

 

Natt världen och vi går mot dag 5 i sockerfritt. Nu kommer eldprovet....HELGEN!!

 

Kramiz Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 26 november 2015 07:21

Torsdag redan och det här går ju bra!!

 

Igår åt jag såhär:

 

Frukost: Chiapudding med vaniljpulver

Mellis:  1 bit vattenmelon och  2 klyftor clementin

Lunch: 2-3 msk potatismos och 4 köttbullar, lite sallad

Mellis: 1 Lindahls kvarg citron och 1 knäcke ( grrrr, skulle inte äta knäcke)

Middag: 1 bit pizza ( Kewin ville fira)

 

Det är ju knäcke på förskolan som slinker ner....allt detta jävla bröd som finns där...!!!

 

Det jag gllömde igår var ju den där 20 min promenaden som Rolf utmanande oss i. Försvann helt då Alwin och jag var ner till bandyplanen och kollade kiosken inför helgen. Jag får banne mig ta den idag istället och måste se om han hade något mer som skulle göras idag......

 

Ställde mig idag på vågen då jag vägde mig med kläder i måndags. Så i bara trosor blev det istället: 81,4 kg istället för 83,5 kg. Kändes ju lite bättre....så nu kör jag ner mot mina 70 kg :)

 

Heja heja. Idag blir det att handla på morgonen, plugga på eftermiddagen. 

 

Kramiz Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 november 2015 06:50

Dagarna springer iväg och snart är det första advent. I går gick dagen utan socker jätte bra men det märks att kroppen blir mera sugen på andra kolhydrater....som knäckebröd exempel. Tanken är att ta bort det idag så jag gjorde chiapudding igår med vaniljsmak och sedan har jag en kvarg Linddahl på praktiken till eftermiddagen.

 

Det jag märkte igår som också går bort dessa dagarna är glögg....**snyft...

MEN aldrig att jag ger mig...Bort med det som det är så!!

NU har ju kärringen bestämt sig....ingen alkohol heller .....så inget rödvin på 30 dagar.....men det fixar jag lätt!!

 

Idag är det även en till utmaning från Rolf: Att gå minst 20 minuter eller likvärdigt om man vill är crosstrainer,cykling,eller simning. Så det blir att komma ut lite i mörkret senare ikväll då Kewin lär hjälpa mig då Kalle är i Spanien. UT ska jag om så klockan är 22:00.....Återkommer med det och hur långt det blev :)

 

Nu är det nya upptåg på praktiken som gäller, sista dagen för den här vändan.

 

Ha en skön dag och heja alla där ute som kör på olika utmaningar...NI fixar det!

Kram Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 november 2015 19:31

Idag har jag varit på min praktikplats igen och det är så roligt att få träffa barnen och pedagogerna igen. Jag har planerat morgondagen och hur överraskningslådan ska komma dit till barnen från mitt didaktiska material POLLY....Denna underbara handdocka som tog förskolan med storm.

 

När jag är på förskolan så får jag mera rutiner och äter ju efter Skalmans klocka. Blodsockret håller sig i schack och kroppen mår bättre.

 

Dagens kost såg ut såhär:

Frukost: Hallonkvarg utan tillsatt socker 150 g och ett knäcke med ost

Mellis: 1/4 päron

Lunch: 1 dl bulgur, 1 dl kalops

Mellis: 2 knäcke med ost

Middag: 1 dl bulgur, 1,5 dl kalops och några morotsslantar

kvällsmat: 1 knäcke med ost

 

Dåligt med grönsaker idag...inte vanligt för att vara mig haha.....men så kan det bli ibland. För mycket knäckebröd ser jag ju direkt så jag ska göra chiapudding till i morgon frukost. Så kan jag äta en hallonkvarg till eftermiddags mellis.

 

Tanken var att ut och gå idag men det fanns ingen tid då jag fick fixa inför morgondagen och sedan var jag och Alwin ner till farmor en sväng. Fick ett par ljuvliga ljusstakar som hon gjort själv ( ska ta bild senare och visa). Nu sitter jag i soffan och tänt en brasa och ska börja andas igen....lite svårt på den fronten också....

 

Stolt att inget skit slunkit in i munnen och jag tackade nej till en lussebulle :)

 

Nya tag i morgon...heja heja

Kramiz

Hea

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 november 2015 06:48

Dag ett gick bra!!

 

Detta ska nu undvikas i 30 dagar för att räknas till sockerfritt. Finns säkert mycket mera så det gäller att ha koll på innehålssförteckningen. Jag kommer gå på sockerarterna som ska ligga under 5/100 gram.


UNDVIK DE HÄR PRODUKTERNA:
Godis, kakor, kex, rån, choklad, glass, tårta, läsk, saft, socker i kaffet, oboy, risifrutti.

ÄVEN DE HÄR MED MER DOLT SOCKER:
Bröd (Bröd utan tillsatt socker ok, men passa på o prova utan bröd, testa knäcke istället - snällare mot magen.)
Flingor och müsli - med dolt socker. Du måste vara säker på att de är fria från tillsatt socker! Fråga i affären, titta på innehållsförteckningen. Cornflakes, chrunchies, Frosties etc tar du bort.)
Kex 
Smaksatt filmjölk - Javisst lite fett men ofta 8-10% socker !!
Fruktyoghurt - Se ovan.
Mjukost 
Konserverad och torkad frukt - För att det blir så koncentrerat.
Färdiglagade rätter - oftast socker och salttillsatser som triggar sötsug.
Ketchup 
Dressing 
Sötsur sås 
Chips 
Pulversåser 
Marinader och grillsåser 
Alkohol 

(kopierat från Rolf Munkes FB sida)

 

Jag åt igår:

Frukost: havregrynsgröt 1 dl med 1 dl hallon med mjölk.

Mellis: Glömde bort

Lunch: 130 gram nötkött, svampsås 0,5 dl, 1 dl svamprisoni

Mellis: glömde bort

Middag: kalops, ca 100 gram kött, 1 dl bulgur och 3 bitsr morötter

Kvällsmål: 2 äggomelett, 1 macka

Sent mål: knäckemacka (större) med ost

 

Här ser jag tydligt vad som är helt fel.....INGA mellis när jag pluggar hemma och dålig planering och då kommer ätandet på kvällen. DETTA ska bort. Sedan är det inget vatten under dagen utan bara ca 5 koppar kaffe. DET är för LITE mat!!

Jag är ändå glad för det blev knäckemacka istället för godis och annat skit sent.....Det är så bra att skriva upp såhär för att få upp ögonen. Hoppas jag att den här dag nummer två blir bättre!! 

Jag har även träningsvärk så styrkan jag gjorde i förrgår gör nytta i träningsrummet. Härligt. NU KÖR VI!!

 

KRAMIS!!!

HEA

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 november 2015 19:11

30 dagar utan socker

 

Ja, det är en utmaning som Rolf Munke har på sin facebooksida. Från idag den 23 novemeber till den 22 december ska det kämpas med att inte äta tillsatt socker. För mig som blivit ett riktigt sockermonster kommer detta bli riktigt tufft men nu ska skiten ut ur livet för ett tag. Monstret sparkade jag ut på gatan i morse och vinkade goodbye. Nu ska jag börja om i min planering i kosten och träning. Den vanliga kosten är ingen problem för mig då jag äter en bra kost men behöver få koll på hur mycket jag äter så det varken blir för lite eller för mycket.

 

Mellanmålen måste bli bättre planerade för att det inte ska slinka in snabba kolhydrater i munnen.  Jag kommer även sätta som mål att promenera 2-3 gånger i veckan till att börja med. Actic hoppas jag hinna med 1 gång per vecka och sedan köra styrka hemma i träningsrummet resten av veckan. NU ska jag INTE sätta för tuffa mål som gör att jag misslyckas hela tiden utan börja sakta men säkert.

 

Mitt stora mål är att väga på midsommarafton 70 kg. Idag vägde jag in med tjocka kläder dock: 83,5 kg. Så ca 13 kg ska bort nu!!

 

Eftersom jag har mina skador på kroppen som gör att jag inte kan träna som jag vill får jag börja såhär och då är det perfekt att få bort sockret ur kroppen för att sedan varje vecka justera något annat. OM man börjar chocka kroppen och ska fixa allt på en gång brukar det till slut braka ihop.

 

Jag är en otrolig tävlingsmänniska men brukar alltid överdriva och det ska jag inte göra den här gången utan gå på att lyckas ta mig till mål istället sakta men säkert för att sedan stanna kvar där. SNABBA fix har jag väl under åren lärt mig att det FUNKAR INTE!!!

 

NU kör vi och kanske hänger du med oss andra på resan!!

Kramiz Hea

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards