Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under augusti 2012

Av Helena Laaksonen - 31 augusti 2012 22:37

Du kan läsa under ett inlägg här UTMANINGEN hur

 

utmaningen kommer fungera..Undrar du någonting..Tveka

 

inte att fråga !!

 

Häng på mot en bättre hälsa !!

 

DU sätter dina mål

 

PEPP och HEJA i massor

 

 

Av Helena Laaksonen - 31 augusti 2012 20:54

NU KÖR UTMANINGEN SNART IGÅNG , DEN 17 SEP OCH HÄR DU SKA

 

RAPPORTERA VECKA EFTER VECKA DINA RESULTAT

VÄGDAGEN KOMMER LIGGA ENDAST PÅ MÅNDAGAR FÖR ATT  

 

UNDERLÄTTA DET FÖR MIG.

 

(TAR FÖR LÅNG TID ANNARS ATT SAMMANSTÄLLA)

 

SKRIV IN DINA RESULTAT I KOMMENTARSRUTAN SEN SKICKA IVÄG

 

SÅ HÄR KOMMER DET GÅ TILL :

 

Tanken är att komma igång med din träning för motion är så jätte viktigt för våra kroppar

 

Tillsammans med det finns ni som vill tappa kilon eller kanske öka kilon, få mera muskler så denna utmaningen är till för alla

 

DU sätter din egna mål som formas vad du vill....Det är INGEN tävling vem som tex tappar mest eller tränar mest minuter per vecka då alla har olika förutsättningar elller tänker olika för utmaningen

 

Jag kommer tex sätta som mål denna utmaningen att jag ska TRäNA 180 minuter per vecka och försöka tappa 2 kg

Jag sätter längre mål i kilon då jag verkligen vill lyckas och få självförtroende till att fortsätta med träning efter utmaningen är slut

 

Sätt mindre mål= lättare att lyckas

ALLT annat är BONUS !!

 

 

Klicka in på rutan uppe i menyn till höger och där kan ni skriva in era mål i utmaningen. Där kommer ni sedan också läma resultaten varje vecka. GLÖM inte att skriva ert hela NAMN då ni heter lika många av er och det är svårt att skilja er åt vecka efter vecka

 

17 September startar vi och ni väger in er (och ni behöver inte ge mig vad ni väger) och sedan varje måndag ger ni mig ert viktminsknings resulat och tränings minuter som jag då kommer föra in så ni kan föja era resultat på vägen och varandras.

 

Det finns även de som bara haft tex centimeter som mål

DU väljer

 

Tanken är att VI tillsammans peppar och sporrar varandra till bättre mål och resultat..MEN som skrivet...INGEN TÄVLING!

 

VI finns även på facebook som ligger i menyn till höger högre upp

KLICKA in där och gå med och ge recept,tips,råd,peppa varandra

 

Tänk på att respektera varandra

 

 

Är det något som du undrar,tveka inte..Släng iväg frågan..INGEN är för dum...

 

Kramiz så länge

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 29 augusti 2012 06:48

DEN 17 sEP BÖRJAR DEN NYA UTMANINGEN IGEN


Tanken är att komma igång med din träning för motion är så jätte viktigt för våra kroppar

 

Tillsammans med det finns ni som vill tappa kilon eller kanske öka kilon, få mera muskler så denna utmaningen är till för alla

 

DU sätter din egna mål som formas vad du vill....Det är INGEN tävling vem som tex tappar mest eller tränar mest minuter per vecka då alla har olika förutsättningar elller tänker olika för utmaningen

 

Jag kommer tex sätta som mål denna utmaningen att jag ska TRäNA 180 minuter per vecka och försöka tappa 2 kg

Jag sätter längre mål i kilon då jag verkligen vill lyckas och få självförtroende till att fortsätta med träning efter utmaningen är slut

 

Sätt mindre mål= lättare att lyckas

ALLT annat är BONUS !!

 

 

Klicka in på rutan uppe i menyn till höger och där kan ni skriva in era mål i utmaningen. Där kommer ni sedan också läma resultaten varje vecka. GLÖM inte att skriva ert hela NAMN då ni heter lika många av er och det är svårt att skilja er åt vecka efter vecka

 

17 September startar vi och ni väger in er (och ni behöver inte ge mig vad ni väger) och sedan varje måndag ger ni mig ert viktminsknings resulat och tränings minuter som jag då kommer föra in så ni kan föja era resultat på vägen och varandras.


Det finns även de som bara haft tex centimeter som mål

DU väljer

 

Tanken är att VI tillsammans peppar och sporrar varandra till bättre mål och resultat..MEN som skrivet...INGEN TÄVLING!

 

VI finns även på facebook som ligger i menyn till höger högre upp

KLICKA in där och gå med och ge recept,tips,råd,peppa varandra

 

Tänk på att respektera varandra

 

 

Är det något som du undrar,tveka inte..Släng iväg frågan..INGEN är för dum...

 

Kramiz så länge

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 29 augusti 2012 06:38

Nu när jag skulle börja med LCHF och ta bort allt socker och även sötningsmedel tänkte jag direkt..hur ska detta gå då jag tex inte bara vill ha mina suketter i kaffet

 

Jag läste igenom på nätet och hittar Stevia som kommer från en växt och blir då ett bra av sötningsmedel 

 

Så bort med allt annat skräp till socker och använd nu istället

 

 

Tänk på att den är 300 gånger sötare än vanligt vitt socker så använd det försiktigt

 

Kramiz

Av Helena Laaksonen - 28 augusti 2012 20:45

Fick lite bak lust nu på kvällen...Så det fick ju bli något som jag har nytta av i veckan


Ägg Muffins med Bacon och Chili flingor




 


12 stycken


Sätt på ugnen på 200 grader


10 stycken ägg

2 dl västerbotten ost

2 pak bacon

1 dl grädde

chiliflingor el peppar efter smak



Klipp bacon i bitar pch bryn det. Riv osten och vispa ner allting i en bunke och ta några varv med chili kvarnen om du gillar det.

Toppa med baconen och grädda i mitten i ugnen ca 20 minuter.

Dessa är jätte gott att ha som frukost,mellanmål och äta dem kalla är super !

Bara att plocka fram från kylen



 


Av Helena Laaksonen - 28 augusti 2012 18:46

 

 

 

 

Idag när jag satt på mitt jobb i ett möte hade jag på min mobil då jag idag ringt upp till vårdcentralen och satt och väntade att de skulle ringa tillbaka

 

det ringde och upp med mobilen och en röst säger

--- Hejsan mitt namn är Veronica (tror jag det var) och jag ringer ifrån Tv4 Halland och jag har sett din blogg och undrar ifall jag skulle kunna få intervjua dig ang din Gastric bypass operation som du har gjort....

 

-----VA ??? blev svaret...Helt inne på att det är vårdcentralen som ringer...Jo för att få en tid till en remiss för att kanske få göra en bukplastik.....men ändå....

 

----Kan vi komma till ditt arbete nu på lunchen ?

 

---VAD ???

 

Allting stod stilla och jag undrade när kommer det att detta är ett skämt...

 

Det var inget skämt så efter kl 15:30 idag kommer en tjej hem till mig,mycket trevlig och jag berättade först varför jag gjort min operation och på vilka grunder och hur jag ser på mitt liv idag men även innan min operation

 

För mig handlar ju operationen ett val mellan LIV eller DÖ !

 

Ett av de svåraste val jag gjort i mitt liv och jag läste ihjälp mig om operationen innan min familj ens fick veta hur jag tänkte. Jag har ju som sägas förr provat alla metoder man kan och det har inte fungerat. 

Jag tog ett val och provade verktyget en gastric bypass operation som verkligen ska vara den sista utvägen man tar för en operation är bestående och man SKA vara insatt att man MÅSTE förändra hela sitt liv gällade både kosten och motionen.

 

Denna sändningen i TV4 Halland kommer sändas någon gång imorgon onsdag om någon vill titta på när jag harkar mig,håller på att dö av nervösitet osv..haha

 

Jag bjuder på det mesta idag och kan jag hjälpa någon till för elller emot operation, stötta  och finnas för kanske DIG...gör jag det gärna

 

Annars skiver jag här för att lätta på mitt hjärta och ransaka mig själv,och pressa mig till bättre hälsa och kämpa tillsammans med er andra.

 

Jag utvecklar lite utmaningar tillsammans med er för att jag inte ska ligga på latsidan utan verkligen få in träning i mitt liv och att den ska stanna kvar där

 

Jag kämpar varje dag med mitt matmissbruk (som inte är alltid källan till övervikt) och får verkligen tänka att jag är INTE opererad i huvudet så begäret finns kvar så jag får hitta andra vägar att gå

 

Jag älskar att laga mat och läsa olika recept i mina kokböcker och detta har hjälpt mig att hitta god, sund och nyttig mat som är bra för MIG och min KROPP

 

Nu är denna dagen över och som jag brukar skriva....

 

Imorgon kommer en ny dag med nya möjligheter och vem trodde i morse att Tv skulle ringa lilla mig.....Inte jag ialla fall

 

Sköt om er alla !!

 

Kramiz

HEA

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 27 augusti 2012 18:54



   



Så här ser hallen ut även om vi inte är färdiga..ska leta lampor till väggen och nya mattor ska inhandlas. Nog blev det ljusare...

 

 

 

 

Jag älskar min nya hall !!

 

     


Vi är på jakt efter en ny soffa..en sådan där Divan som alla har..haha..och ett vitt mindre soffbord..men har inte hittat något som fallit oss i smaken

 

Lite tavellister ska upp så fotografierna på barnen kommer upp..Köpa en stor tavla som ska sitta ovanför skänken...men vad för motiv ??

 

Men så nöjd jag är med hemmet nu

 

Tyvärr tog jag inga bilder så ni hade fått sett hur fult det var innan med en stor brun 3 sektions bokhylla..en pippi gul tapet med en bort i mitten.....

 

Nu vill vi göra köket......på en gång helst.....men det blir en DYR historia....så nu ska här sparas massor med pengar

 

 

Av Helena Laaksonen - 27 augusti 2012 18:48

Dessa mumsiga ostplättar gjorde jag igår och perfekt att ta med sig som ett mellanmål

 

 

2 ägg

2 msk majonäs

2 dl riven ost

oregano (frivilligt)

 

Sätt på ungen på 250 grader

 

Blanda tillsammans i en skål och klicka ut dem till 8 st på en plåt med bakplåts papper.

Strö over oregano om du gillar och grädda dem i mitten av ungen ca 7 min så har du fluffiga ostplättar till mellis el tilltugg till tex soppa

 

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards