Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2011

Av Helena Laaksonen - 31 maj 2011 22:42

Hela dagen har varit så härlig..först hälsade jag på Tuvans förskola..jätte roligt att få inblick i en annan verksamhet

Vilade med Alwin(hur skönt som helst,haha)


Kewin och jag åkte in till Bup,träffade Josefin,världens bästa ska jag säga.Kewin gillar henne jätte mycket och det är så skönt...Pratade mycket om hans dåliga relationer på nätet,,hur gör vi..??


Sömnen och maten....sov klockan som sagt...


Allting gick jättebra,och vi bestämde att inga mera läxor för Kewin,,det som inte lyckas i skolan ska vi skita i..det tar vi sen i höst när han mår bättre. Känns skönt för honom...Nu har vi gjort ett schema där han kan se vad han har kvar för lektioner dessa 5 dagar som är kvar...5 dagar som är som ett berg för honom..usch...

Nu ska vi kryssa för varje dag så han ser att det minskar..sedan har han några dagar som han ska jobba med sin pappa,men det går bra för det är roligt...


Vi ska hitta på roliga saker,dra med honom ut i naturen...


Idag följde han med mig och tränade..Pratade med Anna som äger gymmet,,och på tisdag ska hon skriva in honom på gymmet och visa honom vad är bra för honom....sedan tränade vi som attan..Helt slut var vi båda två efter 1 1/2 timme..Underbart !!!  


Hem för att äta middag..vid 20:00..lite sent men så är det ibland:)  


Kewin fick tabletterna och sedan vid 21:30...Godnatt mamma...Va?

Redan...sömntabletten gjorde verkan..Han sov innan 22..nu kanske vi får igång sov klockan och han blir mera utvilad och får mera ork på dagarna...Håller alla tummarna:)


Sitter nu och njuter..skriver detta och ska gå in och läsa bloggar:)

Sedan är det väl dax även för mig att krypa till sängs..Lååååååång dag imorgon då jag har planeringsdag med cheferna hela dagen 8-16:30,och vi ska sedan ut och fira en arbetskamrat på kvällen:)


Kramen på er


Ps....Säg något snällt till någon..en liten komplimang ger så mycket..Ds



Av Helena Laaksonen - 31 maj 2011 07:40

Godmorgon alla där ut...känns som en underbar morgonen,,trött som vanligt...men det är bara att lägga åt sidan och njuta av det lilla som är:)


Kewin har en bra morgon..härligt


Idag ska jag jobba lite bara..besöka min special friend vi fått av cheferna där vi ska besöka varnadra för att få se hur andra förskolor arbetar och få lite tips och hitta nya vinklar...Jätte roligt


Så eftersom det är min lediga dag så blir jag där mellan 9-12 bara,sedan hem och vilar med Alwin,,gäller att passa på.

skulle behöva dansa lite igen....med damsugarnen...Får se om han är sugen senare på en svängom


På eftermiddagen är det dax för bup igen.


Träning...Ja,,det skulle jag behöva hinna med också..Inte tränat sedan i fredags...blääääääää


Jag får komma ner till gymmet senare ikväll..jag behöver komma bort från allt en sväng


Nu behöver sabben köra mot havet.och förskolan..Ni ska veta hur härligt det är nu på våren att promenera längs vatten kanten..tyvärr inte idag..

kramen på er

Hea

Av Helena Laaksonen - 30 maj 2011 21:12

    Här mår Kewin bra när han får hålla på med detta,,underbart och han är så duktig:)

Mammma älskar dig

Av Helena Laaksonen - 30 maj 2011 20:29

Som tur ändrade Kewins sig..Igår i sin ilska skulle han inte spela,,aldrig mera...

Jobbigt natt,men killen somnande till slut utmattad efter jag fick hnom i säng...Var bra på bion för att sedan få utbrott igen...Jag lider så med dig min son,Vad kan mamma göra för dig..Jag provar allt...


Imorse en bra dag,,underbart.....Kom till skolan och det är mycket positivt


Jag åkte iväg för att jobba några timmar innan det var dax för socialtjänsten kl 13...Vi fick informatin om MST där vi kommer ingå i ett team som ska jobba med kewin dygnet runt i 3-5 månader. Här kommer de arbeta i hemmet,komma hit flera gånger i veckan,och vara tillgängliga dygnet runt på telefonen.


Jag hoppas att detta kommer fungera för min son. han är i juläget positiv till detta men vet inte riktigt vad som kommer hända..Inte vi heller riktigt,men det verkar jätte bra.


Hem för att äta middag för att sedan köra Kewin in till uppspelningen då han ska vara där kl 17 och att träna ihop sig,öva lite..Vi får komma tillbaka kl 18 då konserten börjar med alla ungdomar som ska visa vad de lärt sig under detta året:)

Medans vi väntade körde vi till Bup och träffade Josefin(Kewins sköterska) och pratade om helgens utbrott och hur Kewin mår osv...


Hon hade i sin tur fått informatin från avd 25 (akutpsyk) som jag var tvungen att ringa igår natt för att få hjälp.

Stefan,Kewins läkare har nu skrivit ut mera medicin....en för oro,och när han känner ett utbrott är på väg....en sömntablett

Sedan skulle vi läsa igenom en del om deppighet...kan bli frågan om en sådan medicin också.


Man blir orolig för all medicin....men han behöver bli bättre så vad gör man...han måste komma ur sin depression som de nu anser att han har....

Energilös helt...


När kl slog 18 var vi på plats igen för att titta på honom,och hans basspelande...Detta är normalt hans liv,och vilken tur att han orkade sig igenom detta och ville vara med att spela. Han satt och lyssnade på de andra och spelade skitbra själv:) Man såg igen leenden och ett rus av nöjdhet på honom...helt underbart att se honom glad för den stunden:)


Nu hoppas jag på en lugn kväll för hans skull och att han kommer gå med på reglerna..lämnan mobilen nu kl 21...(han lämnade den:)

Jag själv behöver sova....Jag hoppas komma isäng för 22 idag

Kram så länge


Ps...Glöm inte att ni alla är viktiga..Ds


Av Helena Laaksonen - 30 maj 2011 07:42

Idag var vågen ännu mera minus...det verkar hända saker nu äntligen igen,,Haft en otrolig lååååååång platå..självklar blir det så men jobbigt när de ligger på flera veckor och man kämpar och kämpar för vajre kg...Ni som tror att bara för jag gjort denna operationen inte behöver göra någonting själv har fel nu,,jag sliter för varje hg på gymmet just nu.....

En del säger att det blir svårare eftersom jag jo-jo bantat i hela mitt liv,,kroppen är van att få dra åt svångremmen och gillar ju inte detta alls...ställer in sig på svällt.

Men jag har ju 22 kg,,,jag hoppas verkligen att det går lite neråt nu ett tag...inte att jag ska behöva slita så jäklars för nu dessa nästa kg till jag kommer till mitt delmål...inte långt kvar då målet är 85 kg....Då blir det en ansiktsbehandling,,härligt

Man måste ha delmål,,unna sig någonting extra som gör timmen på gymmet värt det:)


Idag stannade vågen på 86,9...wow....


Dax att jobba kramen

Av Helena Laaksonen - 29 maj 2011 15:40

Som det verkar just nu kl 15:45 ska jag och min älskade son gå på bio som vi beställde igår....han vägrade imorse då han fortfarande var arg som ett bi på mig,men vi har samtalat,och till slut ger han sig och jag vet att han förstår att det är jobbigt men att vi vill hjälpa honom.


Imorgon ska vi till socialtjänsten där vi ska börja ett program som heter MST...där vi kommer ha terputer dygent runt ch de kommer hem i hemmet och hjälper:)


Nu håller vi tummarn på att vi kommer iväg och gör detta tillsammans:)

mamma älskar dig

Av Helena Laaksonen - 29 maj 2011 08:41

Igår var det igång igen....phuuuuuu...En underbar dag men kvällen var inte kewins alls...jag märkte dirket när han kom hem en annan attityd och han var uppslukad av sin mobil....då blir det oftast inte en bra kväll....


Första när vi kom hem (jag hämtade han och hans pappa) skulle vi äta av hans tårsta som han längtade efter....då mådde han plötsligt illa..var tvungen att vila..Tyckte inte det var något konstigt med det...

Efter ett tag gick jag upp och kollade,visst han låg i sängen..men med mobilen,,skrivanades...Kommer snart sades det.


Efter ett par timmar proavde vi igen,,samma sak.....


En timme till..då sa jag till att nu är det dax att äta och få medicin,,då var klockan efter 20:00....Många timmar efter vi ätit.


Helt uppslukad av mobilen..MSN kan jag tänka mig tog han smörgåstårta....satt vid matbordet till kl 22:30...kan ni förstå...flera timmar...Åt lite,,messade..osv..


Då han har en regel att lämna ifrån sig mobil,datan kl 23 på helgerna och han behöver varva ner till sovklockan för att komma igång med dygnet  så sa jag till 22:30,och igen 22:45 för att förbereda honom..23:00 sa jag till igen,Nu är det dax

Svaret..jag ska bara !!!

Så säger alla barn,,ungdomar..Efter 10 minuter gick jag in i köket...NU är det dax,påminde honom reglen,och han började vräsa.


Nu visste jag att det var dax igen....Kewin tänkte inte alls lämna mobilen...utan började hota igen...hans pappa som skulle sova kvar här för de skulle fixa moppen idag fick se hur utbrotten blir....Hur Kewin beter sig när han maniskt börjar slå sönder saker i sitt rum

jag lyckades få ut elgitarren och elbasen som han gick loss på....Hela:)


Sedan började han packa ner allt,,in med saker i garderoberna...spel,boxet,DVDn,...skivor bröts sönder...


Vi sitter lugnt försöker pata med honom,men det går inte alls...

Vi går ner en sväng och hoppas han ska lugna ner sig....vad gör man???


Jag ska gå upp igen,då Alwin vaknar till en snabbis...Det låter väldigt på kewins rum..Vad gör han??


Jag kan nu bara öppna hans dörr 2 cm..Han har ställt för sängen...vägrar öppna i ren ilska....fortsätter slå sönder saker..jag är rädd han tar fönstret...


När jag säger att jag slå in dörren och då blir han utan senare och kommer inte få en ny dörr förstår han,,kommer ur sin ilska..och till slut tar han bort sängen...


Han lägger sig på sängen och somnar


Min älskade son...Vad ska jag göra.....Reglerna måste han sköta för att detta ska fungera.....Jag lider så när man ser honom såhär....Kan det bli bättre??

Jag gråter i själen för honom och vill inte förlora honom...han är min son..det mest älskvärda jag har.Hur ska jag få honom att förstå att han inte ska skada sig själv genom dra sig till desa personer på datan som är så negativa...


På måndag ska vi till socialtjänsten..Kan vi få hjälp?

Finns det någon som sitter i samma båt...eller varit med om samma sak...Hur gjorde ni...HJÄLP !!!


mamma älskar dig Kewin

Av Helena Laaksonen - 28 maj 2011 20:07

Det bästa Kewin vet är att bestämma vad han vill ha till middag när man fyller år...Vi har den traditionen i huset..den som fyller får välja...men varje år vet man vad kewin vill ha..mammas smörgåstårta:)

Beställa en kan ni bara glömma,jag frågade detta året eftersom jag inte riktigt kände för att stå och fixa den....

Men han såg så besviken ut så det är klart mamma fixar den


Gör den stor !! Jag vill ha till frukost dagen efter var beställningen..hihi...


Vi njöt i stora lass,och visst är det underbart med denna rätt.

Själv åt jag en ruta som var 5X5 cm..sedan gick jag lös på räkorna..mums:)


  Så här såg den ut detta året:)


Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards