Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2011

Av Helena Laaksonen - 19 maj 2011 07:45

Sedan jag gjort min operation så är det hårt bröd jag lutar mig åt,,äter det till frukost och mellis ch kvällsmål oftast..Mycket bättre än vanligt degigt bröd,även om det är väldigt mörkt med mycket fibrer så startar magen att bullra. Hårdbröd med olika pålägg funkar för mig. ägg på är mumsigt,eller skivad leverpastej med skivad gurka..eller en stark ost med några paprika skivor..mums.


Min mage är inte så glad för pasta( äter det ändå,hihi) och inga feta såser,dressingar går heller,eller mycket socker..ett par godis bitar går bra,förutom choklad(funkar inte)


Det bästa för mig är lätt mat som fisk,räkor,kyckling och olika grönsaker och frukt i massor. Kolhydrater är sämre,som då pasta,potatis,ris..men tar jag bara lite går det bra(3-4 msk)


Så jag skämmer bort mig själv med bra produkter och massor av exotiska frukter,njuter av god, härlig mat som jag upptäkt efter min operation.


Jag gillar att laga mat och vi skriver en veckomatsedel varje vecka för att lätte handla,och inga impulsmiddagar ska bli. Sedan kan ju övriga familjen hjälpa till lättare om de vet vad som blir och att alla får bestämma vad vi ska äta till veckan.

Jag älskar sitta och kolla olika recept och prova mig runt annars kan det lätt bli tråkigt och vi faller in i gamla dåliga vanor igen.


Mina portioner idag är ca 2 dl,då allt inräknat på tallriken. Tänk att en normal magsäck kan töjas till ca 2 liter...wow..nu bara ca 2-2 1/2 dl...


Jag dricker aldrig till maten (vet att vissa får lov till det),men Aleris där jag är opererad sa att jag äter så lite att jag ska inte blanda in västka i måltiden,kroppen behöver den näring vid mina måltider..dricka kan jag göra sedan resten av dagen,,så en halv timme innan mat och halv timme efter mat dricker inte jag...det bli en vana.

Jag måste bli bättre på att dricka vatten då jag tyvärr glömmer ibland,,,särskillt på jobbet..Men barnen hjälper mig,,haha.."nu har du inte druckit" säger de.


Det bästa med operatinen för mig är att mina hjärna också stängt av mitt småätande..Jag är inte hungrig,eller sugen....Så jag äter på mina fasta tiden.

jag följer typiska barnomsorgen tider

Frukost : ca 7:00,ibland vid 8:00

Mellis.9:30

Lunch: 11:30

Mellis:14:30

Middag :18:00

Kvällsmål: 20:30-21:00


Alltså äta 6 gånger per dag..Tänk om jag gjort så förr istället för att äta först tyo på eftermiddagen,,då var det kaffe och cigg som gällde...Phuuuuu, inte konstigt att man misshandlat kroppen, + inte röra på mig.


Lite hur min vardag ser ut nu:

kramen





Av Helena Laaksonen - 18 maj 2011 19:58

Så duktig min son är att spela och sjunga..Nu har han en uppspelning med kulturskolan den 30:de

Någon låt med Pink Floyd..Och nu ska han bara finslipa det sista.

Man ser hur mycket han gillar sin musik och går in en annan värld.

Underbart att se honom idag på lektinen med hans tränare...Då såg man ett leende..ett självförtoende som kom fram..detta kan han...

Du är underbar min son...tro på dig själv för du är så duktig..Kram din mamma

  hittade ingen bas..men han gillar ju även trummor..elgitarr..keybord:)


Av Helena Laaksonen - 18 maj 2011 12:30

När man är hemma och är sjukskriven,då ska man vara inne så är det i min värld...men jag är inte sjuk på det viset,utan utmattad i kroppen och framför allt i själen...Hjärnan går på högvarv hela tiden och jag stressar super mycket,vill få alla saker gjorda..Jag som alltid sagt..Bara att BITA i hop inte BRYTA ihop...Men nu går det inte mera,,kroppen säger ifrån...


Men sitta inne här inom 4 väggar blir jag ju galen,,så jag fick åka in till stan,handla lite,,få annat att tänka på.


men vad konstigt det känns att inte jobba och vara ute på affären...hmmmmm

Idag har de konsert på jobbet då barnen ska sjuknga olika såner som vi tränat på under våren,tråkigt att inte vara med om det...

I morgon skulle vi på kväälen åka till en gammal arbetskamrat som gått i pension och äta gott och fira av en annan god arbetskamrat som tyvärr nu går i pension. En underbar människa,och jag hoppas hon nu kommer njta av ett nytt kapitel i livet.

Önskar jag orkade följa med men jag valt att stå över. Jag vill verkligen komma till jobbet på måndag var min tanke...men jag måste sova mera,varva ner och få ordning på saker här hemma först.


Nu tycker kroppen vila är på programmet..gäller passa på medans alwin sover nu.


kram

Av Helena Laaksonen - 18 maj 2011 09:13

Då har det gått 6 månader sedan operationen,,tänk vad tiden springer iväg.

Efter 6 månader var det dax att ta lite prover för att se om jag mår bra.

En sak är jag ju så dålig på som jag måste bättra mig på....ALLA VITAMINER !!!

Skit kass på att ta dem,och det kommer väl synas nu på proverna...


Alwin följde med mig och höll mig i handen för mamma skulle ju få AJ   

Underbara barn:)


Idag vägde jag mig och vågen stod på 88,6 kg..Jippi.  .snart nere på 30 kg,,,men det går segt.

Vatten,vatten och åter vatten...det behöver jag också bli bättre på..

SUCK..<jag glömmer




Av Helena Laaksonen - 17 maj 2011 22:53

  Här kommer ett bevis att jag verkligen tränar,,haha..Jag gillar ju inte vara med på bild,men jag måste skärpa mig och bjuda på det. jag är jag ch kan inte göra något åt det....

Jag och min dotter Jonna åkte ner till gymmet för att köra kondition idag. Målet var idag kunna springa hela tiden tills dtan stod på 2,5 km...Det gick..Jag klarade det,och känner mig väldigt stolt....på 23,18 minuter. Nu tar vi nya tag mot 5 km och mera styrka denna vecka.

Gymmet har blivit en till flykts ställe pga att familjen är trasig nu...min älskade son,,snart 16 år mår inte alls bra....Igår letade polisen igen efter honom då han är instabil...Han lurade mig och stack ifrån oss...Tur att han har ett par vänner som bryr sig och en övertalade honom att ringa hem när han kom dit. Polisen försökte få hem hnom men ingen vill ta till våld så Kewin sov var hos denna Timmie..tack familjen för ni hjälpte min son:)


i dag kom smällen..jag blev sjukskriven,för att orka nu..jag måste lägga all min vakna tid på min son,och idag fick vi mera hjälp..jag rinde Bup igen,fick en tid kl 16...och jag ringde även socialtjänsten och de kom även med på mötet...

Fick med kewin på mötet då han verkligen vill ha hjälp med allting som är bara fel,allt som snurrar runt i huvudet och kryper i hans kropp. han sover inte längre,äter knappt,finns ingenting som är roligt..att se honom le var månader sedan sist.

Mötet var jätte bra och kewin öppnade upp sig lite och kunna sätta ord på lite av vad han tänker osv..jätte skönt...

Han behöver hjälp och imorgon kommer socialtjänsten ringa igen för att bestämma hur de ska hjälpa oss..Enligt tjejerna som var med är famikjen kvalificerad för ett program med akut hjälp till kewin och oss föräldrar. Sm jag förstod så kommer vi få en egen teraput som är tillgänglig dygnet runt då vi kan ringa om vi behöver hjälp,råd,tips..eller annat. De kommer också gå in i sklan och se vad de kan göra för att underlätta för Kewin där...Pappa Patrik kommer även fråga sin chef om han kan få vara med 2 dar i veckan och åka lastbilen och jobba för att komma ifrån skolan.

Sedan för att börja så måste vi komma åt problemet med sömn och maten sa de...så Kewin ahr kommit överrens medsköterskan på bup några saker som ska få vardagen för honom bättre,men prov på 3 veckor..Tufft kommer det bli då det gäller datan och mobilen.

Vi ska även hitta på saker tillsmamans varje dag även om det är bara 10 min..så skrattet åkterkommer:)

Gymmet kanske blir någonting även för Kewin då han vill börja träna med..Ska prata med ägaren.

Nu har vi allafall fått en början på hjälp och Kewin såg lättad ut när vi kom ut..och säger att det bli nog bra:)

För mig kännas det jätte bra för att jag vill ha min älskade son här hemma och hoppas verkligen att Kewin kommer bli bättre och att vi återfår den killen vi saknar som fasen rent sagt.

Imorgon har han studiedag,får se vad vi kan hitta  på..så han kommer ut på någon ting..utanför sitt rum:)


Angående träningen så känns det jätte bra,,veckorna tickar nedåt mot prins bertils minne..10 km...jag vill verkligen inte gå..utan kunna springa hela vägen,,,fast det kommer bli tuff träning hela sommaren om jag ska klara det...


Nu är det dax att sova lite igen fast jag sov hela förmidagen idag,,men jag behövde det nog..kramen

Och alla ni här och på facebooK som stöttar mig i min träning,viktnedgång och min familjs funktinshinder säger jag bara: NI ÄR VERKLIGEN GULD VÄRDA::TACKAR ER ALLA DJUPT!

ALLA ERA UNDERBARA ORD VÄRMER MIG OCH MIN FAMILJ OCH VI KÄMPAR VIDARE mot bättre dagar och det kommer bli jätte bra:)!!



Av Helena Laaksonen - 15 maj 2011 13:53

Idag var det hård träning som gällde,rensa alla tankar som fanns,till slut var man så slut att man kunde inte ens tänka...SKÖNT !!

Slippa grubbla på allting runt omkring !!


Första när jag kom ner till gymmet var det 4 st karlar,,riktigt biffiga saker...tänkte att oj,nu kommer lilla jag...

Jag kommer skämma ut mig går tankarna atomatiskt...

GLÖM det Helena,nu kör du på som vanligt,,,dessa killar har ingen aning vad jag gått igeonom,att jag redan tappat 29 kg och försöker träna upp mig. !!!!


varför kommer sånna tankar bara för de är biffiga,inte ens snyggt ska jag säga.

Jag började med att värma upp på en crosstrainer 10 minuter för att sedan gå igenom överkroppen med maskinerna...De gick och spännde sig,svårt att inte le åt dem,,hihi


Tur jag hade något att le till för tillfället:)


Sedan var det dax att fösöka springa igen...mina 2,5 km och idag klarade jag springa 1,6 km helt innan jag fick börja gå 1 min,sedan springa 3 min,gå 1 min osv till jag var klar..tiden blev idag 24,16 på 2,5 km..nöjd:)

Jag ska hålla på tills jag klarar helt springa 2,5 km,sedan ska jag öka på.


Jag väntade på Kalle som var i stan medan jag tränade så jag tog 15 min hård intervall på crosstrainern..sen var Helena helt slut...haha


Nu är det dax för en dusch..har just ätit en tallrik pasta med rostbiff och grönsaker..mumma:)


Av Helena Laaksonen - 15 maj 2011 09:46

Kan det bli bättre än att vakna upp till 2 av min killar på morgonen. Den lilla "Hej mamma och så får man en stor blötpuss"

Och sedan titta upp och se min älsking hemma igen,underbart att slippa sova själv.


Idag strålar solen igen,härligt efter åskandet i går eftermiddag.


På programmet idag står det träning igen,ner till gymmet och träna som F*N rent sagt:)

Kalle ska också följa med in och kolla om gymmet är bra och han ska gå ifrån nautilus för att köra till stan 2 mil blir liksom inte av,så detta gym är ju bättre när det är bara ner för backen. Träning ska ju bli av flera gånger helst i veckan men när vi jobbar så konstiga tider + Kalle har brandkåren och små barn är det svårt att få tiden att gå ihop.

Jonna funderar också på att börja träna,och Kewin har också pratat om det.

kanske vi är nere där hela familjen snart:) Då borde man väl få FAMILJE RABATT,,HIHI

Kalle ska köra in till stan och köpa nya löparstrumpor med Alwin medan jag tränar för han måste springa en lååååååång runda idag,nästa helg är det dax för Göteborgsvarvet för honom...21 km...låååååång säger jag.


Jag hoppas jag inte kommer vara så trött idag som jag varit på slutet...Kroppen går på halvfart hela tiden...stress kallas det tror jag...Men hur ska jag göra,vad ska jag ta bort i livet för det ska bli bättre....


Imorgon ska jag prata med Kewins skola igen...blir trött bara att tänka på allt detta...men det måste ske något drasktiskt med honom...helgen har varit lugn men så har han bara slappat,varit ute lite och sedan kollat film,och suttit vid datan....Inga större krav...Men nu är det söndag och skola igen imorgon..phuuuu..krav krav som han känner...det är som det kryper i hela honom

Jag hoppas skolan kan komma på någon praktikplats ett par gånger i veckan eller något annat nu,,,för bättre det att han gör någonting istället för att vägra gå till skolan,eller bara drar i skolan i korridorerna.


Min älskade Kewin...vad gör vi??

Av Helena Laaksonen - 14 maj 2011 21:09

Idag orkade jag massor....först var jag ner till mina goda vänner Catharina och Hasse på lite kaffe,skönt att bara komma hemifrån och tänka på annat en stund.


Sedan när Alwin sov middag var det dax: Att putsa alla fönster för jag har inte haft orken att göra det än....22 fönster har vi så det blev lite träning av armarna:)


Sedan när jag höll på i vårt sovrum med den sista kom jag på att fixa om hela rummet. Sagt och gjort flyttade jag om allt där inne och nu är det så fint:)


Min älskling kom hem idag efter varit på sin mosters begravning upp i värmalnd,han åkte i torsdag. Fin begravning men tugnt.


Jag är så glad att ha honom hemma igen så nu får vi ta igen några dagar av mys,för förra veckan sågs vi knappt pga hans brandjour,och denna veckan har han jobbat eftermiddag och då ses vi knappt på morgonen bara när jag lämnar över Alwin.


Nu ska jag sitta ner ,titta lite på tv och njuta av lite popcorn och varva ner:)


ha en underbar lördagskväll

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards