Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under maj 2011

Av Helena Laaksonen - 14 maj 2011 10:03

Solen börjar vilja titta fram och jag måste ut och röra på mig. Alwin får följa med och vintar vagnen och går mot fåren och hästar,kanske kossorna är ute denna gången.

Denna runda är ca 6 km.Lagom tills det är dax för att göra lite lunch,som idag bjuder på lax.


jag står stilla på denna jäkla våg och jag tycker jag är sååå duktig att träna,men det händer ju ingenting.

Måste nog kolla en matlista varje dag för att se vad jag äter. Ska upp till vårdcentralen nästa vecka för provtaging och vikt. Skulle vart där denna vecka,men det hann jag tyvärr inte.


Vattnet måste sedan bli bättre på...dricker kanske 5-6 dl ok dagen om jag inte tränar,och det är ju för lite...Har ju flaskan men glömmer hela tiden. Tur jag slutat helt med kaffe då,,haha..eftersom det är urindrivande...


Vad har jag för laster kvar..HAHA...

Förr drack jag kaffe

Rökte(slutade för 3 år sedan)

Drack lite alkohol ibland,

Bet på naglarna(slutat med)

Matmissbruket (hjärnan tränar fortfarande)


det känns så skönt att slippa allt detta där..underbart ska jag säga. Och jag är lyckligare:9


Återkommer senare under dagen

Av Helena Laaksonen - 13 maj 2011 21:09

Först kände jag att NEJ,jag vill verkligen inte åka ner till gymmet och lyfta vikter och springa..fredagskväll och mys pys ska det vara. Och jag är ganska trött efter denna veckan...MEN någonting i mig sa: SÄTT FART....Ner till gymmet..NU !!


Oj,vad glad jag är nu när jag kommit hem och det är gjort. Jag tränar ju på ett gym som är öppet dygnet runt eftersom jag ett passerkort..INGEN var där..Alla var hemma och slappade så jag hade gymmet för mig själv..På med stereon och börja kämpa...Det var så skönt att rensa alla tankar och bli lite förbannad och få ur sig lite ilska,ledsamheter och nu få ork igen.

Jag sprang sedan 2,5 km på löpbandet på 24:30 min...det får jag vara nöjd med. Har inte riktigt kommit på detta med bandet,väldig skillnad mot ute jogging.

Men snart får jag nog upp farten och orkar längre:)

Min dotter som är en pärla hjälpte mig med alwin:Tack gumman !


Nu ska jag ta fredag och slappa och bara surfa eller kolla tv

ha en underbar fredag mina vänner



Av Helena Laaksonen - 13 maj 2011 16:59

Sitter här i soffan efter ätit en god middag kyckling och ris med curry sås..mums....Mätt som attan ska jag säga.

I denna familjen kan vi inte äta curry ofta eftersom kalle,sambo inte ens tål lukten av denna ljuvliga krydda.


Men jag skulle behöva ner till gymmet för att träna,men det är fredagskväll...

Men vad spelar det för roll....musklerna måste tränas ändå..även om hjärnan skulle vilja vila och bara ta det lugnt.


Men jag ska peppa mig och ner och ta maskinerna och jogga ett par km på bandet allafall...Rensa min hjärna lite,det behövs. Jag behöver även vara ensam ett tag..ifrån allt och bara tänka på mig själv.


Jag återkommer ikväll efter mitt pass..

Njut av helgen

Av Helena Laaksonen - 13 maj 2011 09:29

 vad händer med min son?

Vad ska man göra?

Vad kan man få för hjälp?


Jag trodde när vi skrev in honom på bup,då även han själv vill ha hjälp att det skulle bli bättre,inte sämre.

Jo,,han har börjat med sin medicin,men vad hjälper den. jag har inte sett min son le på flera månader,den goa,spralliga roliga Kewin och alltid varit som en liten virvel vind. Vill vara med på allt,nyfiken på livet och alltid haft en humor som baxnat oss i familjen.

Men nu...vill ingenting alls,har inga mål..rent sagt ledsen på allt. Skolan går helt utför,och ar IG varningar i alla ämnenerna..men vad fasen hjälper det nu..4 veckor kavr i 9:an...han är ju helt slut och går knappt till skolan.


I förrgår fick ploisen i hallans län leta efter honom då vi började bråka för han vägrar sköta de enklaste reglerna här hemma. Han stack,hotade med massa dumheter...eller vad vet man om hot???

han mår så dåligt hela tiden då detta med hans uppmärksahetsstörning har blivit kaos,och han blir ovän med alla.

 Äntligen hittade honom vid midnatt vid Mc Donalds i stan,10 minuter inna de stängde..vad skulle han göra sen..i regnet..Han hade ingen plan sa han..bara sticka från världen..alla hatar honom,förstår honom inte...vad ska man göra???


Väl hemma sov han hela dagen efter,sen var det dax igen. Såg att han åkt i till stan vid 14 tiden på bussidan....men buss efter buss kom han inte hem...Ingen mobil,inga pengar...var är han??

Klockan blev 22:00 och sista bussen kom hem,men ingen Kewin...Var fanns han,vad gjorde han,,vad tänker han??


Han har aldrig stuckit till stan förr utan när han är arg så tar han några vändor runt kvarteret för att lugna sig....Vilka umgås han med i stan...inte en aning..vad händer med min son...???


Jag vet att jag inte fattar någonting som han säger,,jag har själv varit där som tonåring..en jobbig sådan som stack hemifrån...och tror att man klarar sig själv...


Därför är jag livrädd vad som ska hända honom,,det är inte som för 25 år sedan i samhället nu...


Familjen går sönder..Kewin går sönder..Jag,hans mamma är redan sönder..Alla runtomkring honom försöker med allt för att hans självförtroende ska bli bättre och att han ska orka sig igenom detta.


Han har fått en chans att få åka till Stockholm i sommar och jobba med min kusin Per och hans söner..Stockholm,,,,hhhuuuuuuaaaaa..Släppa honom dit i detta tillstånd..börjar jag tänka nu...Men han skulle nog få ett självförtroende då,,känna att jag kan,,jag får jobba...De ska sätta upp stål runt nya Arenan ...Det skulle kanske vara häftigt att vara med på..

Jag ska ringa till Per ikväll,prata med honom hur han tänkt,och han får prata med Kewin...Kna detta få honom att känna sig duktig,bra,,finns orken inom honom att ta denna chansen???

Kewin vill själv vi ska ringa så det är positivt:)


Just nu fredag efter ännu en helvetes natt ligger han i sin säng,,,jag får inte upp honom..

Många tänker att regler,regler och det är bara att få upp honom,säga till vad som gäller osv....tror ni inte jag haft regler..Kewin har nog haft stränga regler i hela sitt liv pga att det alltid ska vara lika varje dag...jag ska veta var han är osv..

Har jag varit för hård??

jag vet inte...men eftersom han haft svårt med tiduppfattning så har han behövt klockor med alarm för att komma till skolon,aktiviteter osv...Vi har alltid haft samma tid när vi äter för han ska ha det lättare...

han har alltid haft regler när han ska sova..gå från datan osv..

Vi har alltid påminnt honom,förberett honom om vad som ska hända då han haft svårt med flera intruktioner.

Vi har haft belöningsystem....provat det mesta som hab erbjudit oss...

Kewin har gått hos kurator så långe jag minns och han har alltid gillat det,prata av sig hos en som inte är familj.


Men så kom denna puberteten....usch vad jobbig för många av våra tonåringar,och här slog det slint i i kewins kropp...han kan inte ta kontroll alls över den utan har får fruktansvärda utbrott,aggresiv till max,,känner sig totalt missanpassnad och värdelös...

Och vad hjälper det vad en mamma säger i denna åldern,,INGENTING !!!


Jag är ju bara mossig,knäpp,och fattar ingenting !!


Min snälla Kewin,kämpa på..Mamma älskar dig:)

Av Helena Laaksonen - 11 maj 2011 17:59

Mycket kan man säga att det är för tillfället på jobbet. Allt  vi ska hinna med in sommaren slår till. I dag var jag från 8-12 på en annan avd då de hade sin kvalitetsredovisning att arbeta med. Och det blir lite rörigt när man inte är på sin and och det var jätte länge sedan jag var där inne,sedn tillsammans med 2 st vikarier,då blir man lite tom i bollen. Men roligt att träffa dessa barnen lite mera än ute eller på eftermiddagen när de kommer över till oss.

Sedan har vi barit ute hela dagen i gassande sol...åt mellis ute..sk picknick som barnen sa..jätte mysigt

Men precis när vi var klar,kom åskan,regnet.

Det kan behövas lite vatten förstås.


Slutade jobbet 17 idag,för att köra hem till Alwin pch Jonna.

Nu sitter jag här med dator en sväng medans lillen tittar på toy story 3. Jonna kollar gamla bilder,manne  jobbar och stora sonen är på elbasen tror jag...


Tror skriver jag för han skulle minsann flytta i dag,arg som ett bi igår då dessa J**la reglerna vi har i detta hus.

Jag orkar inte längre bråka med honom,så fort han inte tycker han ska sova för att han ska komma upp på morgonen.

han har nog IG i alla ämnerna för han inte är i skolan mycket...Vad ska jag göra...Nu har jag plockat bort hans mobil helt..(därför kan jag inte nu ens ringa honom och veta var han är,phuuu)

Vad gör jag?

Helt utmattad i denna fråga?

Han styr hela vår familj för tillfället !!


Vad hjälper en medicin när han vägrar att vilja ha hjälp,eller ta ansvar alls.

Han ver mycket väl när vi pratar att han behöver skolan,betyg,att man måste sova osv...Och han lovar att det ska bli bättre...Men nejjjjjjj..det blir inte bättre....

Nu sätter han ju i system att strunta sova för att hämnas på mig,och sedan vägrar han gå upp till skolan....Der är mitt fel för jag har skit regler på kvällen..osv..


Hur länge orkar man....men visst måste man orka,,det är ju min älskade son...

jag älskar honom över allt och detta är så jobbigt.

kram på er


Av Helena Laaksonen - 10 maj 2011 22:03

Igår kväll kl 20:00 hade jag en tid på gymmet då jag skulle gå igenom vilka maskiner jag ska träna. Och Anna som min personliga tränare heter hjälpte mig i massor så nu är det meningen att jag ska träna där nere minst 2 gånger i veckan och sedan kondition utöver det. Jag behöver träna min över kropp då jag är väldigt stark i mina ben,inte konstigt då man bärt runt på massor av kilon varje dag.

Men som sagt överkroppens muskler skriker hjälp och inte konstig att jag går svankigt och inte rätar på mig.


Men som sagt nu ska det bli skillnad. Jag gillar detta med maskinerna och jag provade även att springa på deras löparband,och det var skillnad mot att springa ute,men jag får vänja mig. men jag kommer löpa mest ute och sedan har jag min crosstrainer här hemma.


Det som är bra med vårt gym här är att jag kan träna vilken tid jag vill,har kod och kort att komma in och jag kan även ta med lille alwin om det skulle behövas då det finns lekrum,med tv och leksaker.


Alltså,finns ingenting längre som ska stoppa mig..

Och jag kan inte längre skylla på nåt....haha

Inget dåligt väder....gymmet

ingen barn passning...finns på gymmet

Gymmet stängt....aldrig

och därimellan har vi våran underbara natur....bara ut och gång,lunka,springa...


Hänger ni med nu!!!

kram

Av Helena Laaksonen - 8 maj 2011 12:12

I morse satt jag och Alwin och jag undrade vad vi skulle hitta på då sambon sov efter nattens lång brandpass. han var inte hemma förrän halv 5 i morse då det brinner för fullti pappersbruket i Hylte.


Jag frågade Alwin om vi skulle ta mammas cykel och cykla ut på landet och titta på kossorna...Jaaaaaaa,skrek han och sprang för att sätta på sig kläder och skor. Vi packade ner lite jucie och ett par bananer som färdkost.

Ut med cyklen och vi var redo för en underbar tur i naturen. Denna runda är ca 15 km lång men det går ju bra tänkte jag eftersom nu är jag ju lite tränad.

Hmmmmmm

Vi bor på ett berg så början var nedför...det blåser ganska mycket tänkte jag,,men det är ju inte konstigt eftersom vi åker nedför...


Sedan bar det uppför igen,ut mot landet där kossorna bor....Men varje tramptag tog mina skor i Alwins cykelstol..jätte jobbigt blev det då jag inte fick någon styrka då jag fick ha trampan mitt under min sko...Efter ett par km blev det ganska jobbigt med full motvind,ingen styrka och en Alwin där bak.


Hallåååååå..kossorna..var är ni....???

Alla inhängnader var tomma..vad är detta..kor ska bo på landet och vara ute och beta nu...men inte en ko så lång ögat räckte...En mycket besiken Alwin och MAMMA som slitit som en flodhäst ska jag säga....Lite uppför hela tiden,ingen tid för vila här inte.

Efter ca 5-6 km åt vi våran banan och tog lite jucie och Alwin ville fortfarande titta på kossorna.

Vi cyklade lite till,kom allafall till hästar,och då var han lite nöjd.


Då bestämde jag mig för att detta går inte..VI vänder och får nedför hem och slipper motvinden allafall.

Alwin besviken..inga kossor....men glömde det snabbt då det är roligt att höra mamma pusta och flämta i solen.

Till slut när vi kom mot vårat berg fick Alwin gå,mammas ben var helt slut !!!

Han springer uppför backen,glad som alltid och njuter av vårens dag och alla fåglarna som hejar på oss uppför backen...Mamma,helt svettig och ser inte denna tur som en rolig cykeldag precis...MEn MEN..musklerna fick sig en genom körare idag med...något positivt följer med detta:)


Nu ligger lille amnne och sover,mamma sitter och njuter ute med sin blogg...

Mannen vaknade och fick veta att de måste iväg ikväll igen och fortsätta släcka branden och byta av de som är där nu...jag gillar inte när han är iväg så..det är ett farlig yrke...


Jag får göra lite god mat till honom innan han beger sig och jag och Alwin får vara i trädgården..lugnast så istället för att jaga KOSSOR !! ha ha


kramen



Av Helena Laaksonen - 7 maj 2011 14:19

En strålande dag..först sovmorgon till 10 tiden,helt underbart. Sedan ner för att äta en solrosbulle till frukost. Alwin ville ut och cykla en sväng så vi tog en tur runt kvarteret. Gick in och gjorde ordning lite lunch till honom,färsk pasta med korvgryta.


När Alwin sov tog jag tillfället i akt att träna på crosstrainern. 15 km på 44 minuter. rekord för mig,,jippi.

Nu har Alwin vaknat och äter lite mellis,sin fil som är såååå mums. Han vägrar gå ifån den:)Jag äter färsk pasta med rostbiff och wokade grönsaker..mums ska jag säga:)


Vi ska nu på eftermiddagen åka in till sagoängen och leka i lekparken ett par timmar. I detta fina vädret kommer det vara massor av barn. Malin och hennes barn ska också följa med för första gången,jätte roligt.


Sedan en myskväll med darling får det bli,en film kanske och lite popcorn har jag gjort mig förtjänt av tror jag,,hihi

kram till er alla:)

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Ovido - Quiz & Flashcards