Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under april 2013

Av Helena Laaksonen - 30 april 2013 18:14

DYKA ner i dessa böcker,papper,PDF filer och filmer som jag måste få in i skallen till torsdag...

 

Jag har inte helgen alls på mig då jag och sambon åker upp till Stockholm på fredag middag för att på lördagen gå på hans stora idol Bruce Springsteen !!

 

Då blir det ju knappast någon läsning

 

Alla dessa gubbar och teorier om språkinlrning måste sitta på plats...Hur språket är uppbyggt och alla byggstenar måste också in på något vis...Och lite upphosrätt till det !!

 

Jag var in till jobbet en sväng på förmiddagen och jag saknar dem massor...fast jag vill läsa klart och gå in i en andra fas inom yrket så jag ångrar inte jag började studera på äldre dar...

 

Önskar att flera tog chansen till det !!

 

Sedan är det svårt ibland...att få till studietekniken och få en vana att studera och inte för mycket som jag kanske gjort i början...All min lediga tid/vakna tid var det studier och jag glömde bort mig själv och ibland även familjen...

 

Nu har jag kommit in i det mera och jag måste lita på mig själv och min förmåga i läsningen...

 

Jag har ändå ett fotografiskt minne..tur för mig...säger många...Jag vet ju inget annat än att det jag läser och är det något med siffror bara fastnar som turen är !!

 

Ord som är krångliga är det lite svårare med så de för jag läsa in så de sitter...

 

Nu ska jag ha paus för idag och fira Valborg med mina söner..Lite gottis och ett glas vin blir det...Gubben som har brandjouren är nere vid majbrasan och ska tända den vid 21 tiden men Alwin och jag valde att skippa det då han är för trött....(Han sover nog innan kl 19 kanske,haha)

 

 





Alwin ska bli som sin pappa..Brandman !!

 

Kramizar på er där ute

 

Hea 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 29 april 2013 12:59

Nu ska jag inte fuska...Jag har lagt ut mitt tränings schema på höger sida i menyn där ni kan följa,eller varför inte haka på i träningen. Jag har skrivit ut km och tider på allt så det är bara att hänga med. Är det gym så gör ni styrka på gym eller hemma..spelar ingen roll.

 

 

 

Så här känner ajg mig just nu i livet och det vill jag få bort och jag vet när jag tränade regelbundet så mådde jag så mycket bättre i både kropp och knopp så därför ska jag nu ut i spåren..inte skylla på väder,vind och skit...Bort med saker som jag inte behöver göra och tänka lite mera på mig själv...

 

 

 

Så på med jogging kläder och häng med mig !!

 

Träna din din nivå och få en pigg kropp om några veckor!

 

Kramizar

 

 

Av Helena Laaksonen - 29 april 2013 11:20

Nu är träningen igång igen och jag har lagt upp ett schema som jag ska försöka följa nu i 4 veckor så får vi se vad som händer. Jag ska mäta min kropp ikväll och imorgon ställa mig på vågen.

 

Jag har letat runt efter lite tränings appar som jag kan använda och nu har jag provat en som jag älskar och verkligen kommer fortsätta använda till min styrka sitter där...

 

Till dig som har iphone allafall..Jag vet inte om den finns till android mobilerna,men kolla gärna upp det...


Daglig workout träning

 

 


Klicka er in och kika eller ladda ner appen från appstore och börja köra järnet

 

 

Jag gjorde alla moment utom yoga idag och det tog rejält fast jag körde bara på 5 minuter per pass

 

Det är ett pass för ändan tex och man gör 9 övningar och du får hela tiden en video att titta på så du gör rätt..Kör vidare på tex magen och träna den osv....

 

Jag har nu använt den appen som är gratis och det räcker för mig ett tag framöver för passen är upp till 10 minuter så vill jag sedan köra alla 6-7 pass är det ju 60-70 minuter....

Känns som långt fram med min kondition..haha

 

Men jag är nu på väg och hade en skön jogging tur i solsken,lite motvind dock...

 

SÅ..Mitt första pass är över och nu kör jag vidare mot imorgon då det är jogging igen på programmet + dalig workout för nu ska här tränas så jag blir pigg igen för fasen så trött min kropp är och JAG vet att jag blir piggare när man rör på sig :)!!

 

 

Jag kommer lägga ut mitt tränings schema för dessa 4 veckor om någon är sugen att hänga med!

 

Kramizar så länge och jag ska nu dyka ner i min studier igen

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 april 2013 20:48

En soppa är alltid gott och det tillsammans med ett nybakat bröd....är himmelskt

 

Jag funderade på vad för soppa vi skulle ha idag...ska jag en egen eller efter recept...

 

Fick bli en egen så jag ska försöka komma ihåg här hur jag gjorde för det blev en favorit här hemma

 

2 stora morötter

1 gul lök

1 stor röd paprika

3 vitlöksklyftor

11/2 liter vatten

1 pkt krossade tomater med smak av basilika

2 msk tomatpure

2 köttbuljong tärningar

knippe färsk persilja

knippe färsk basilika

salt och peppar efter smak

250 gram strimlad skinka

3 dl fullkorns pasta

1 burk cream fresh

 

Tärna morötter,lökarna och paprika och koka upp tillsammans med vattnet. tillsätt buljong och hackade kryddor,tomatpuren och krossade tomaterna.Koka 15 minuter och sedan tillsätt skinkan och pastan och koka till pastan är klar. Smaka av med salt och peppar efter smak och till sist dra av soppan från plattan och rör ner cream freshen så den blir krämigt god.

 

Tyvärr glömde jag ta kort på rätten....kommer nästa gång

Glöm inte ett gott bröd till att doppa i soppan

 

Smaklig måltid

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 april 2013 17:28

Vad två veckor springer iväg...När man har roligt!!

 

Jag är ju på en ren småbarns avdelning och från att arbeta med 1-6 åringar på min förskola är detta en stor skillnad. Förskolan jag är på nu arbetar på ett annat sätt än jag är van med och ajg abserverar,analyserar och är både kritisk oh rosar men nyper mig i armen när det gäller lokalerna..Förskolan är helt ny ...wow..vilka utrymmen...och vilka möjligheter det finns...Jag blir salig....

 

De är så mysiga dessa små liven jag är med och jag kan säga att det är annat tempo än jag är van med..

Men det är en utmaning samtidigt när man är van att ha lite större barn med på äventyren och får hjälp med det kognitiva och verbala ibland..Nu får jag tolka och försöka förstå kroppsspråk och olika ljud hela tiden.

 

Jag trivs jätte bra och lär mig massor varje dag av min handledare tillsammans med alla de andra. Saker som jag nu kan stanna upp och ta in,lära mig och bara vara med barnen hela tiden...Det är underbart !!!

 

Jag saknar verkligen mitt arbete och alla mina arbetskolegor nu känner jag och jag måste hälsa på dem snart:)

 

Nu ska jag sammanställa min uppgift som jag gjort på en samling med barnen som jag tycker gick lysnade och jag fick fram mitt syfte som innebar att ha en rolig,givande och lärande sångsamling med språket i fokus och tillsammans med kroppsrörelser försöka lära dig att olika arter rör sig på olika sätt,(som senare kommer heta att vi är alla olika men har lika värde=när de blir äldre)...och kan de efterlikna dem..tex spindeln,snigeln,björnen,apan,kaninen,grodan men även en buss....oj så roligt vi hade !!

 

Kram kram på er där ute!

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 april 2013 22:35

Jag har i många många år velat lära mig att spela gitarr eftersom det ger så otroligt mycket i barngruppen och jag sa till mig själv när jag kom in på högskolan att det ska bli ett av mina större mål

 

Jag ska lära mig att spela så bra att jag kan spela när som i barngruppen. Jag har ju tre år på mig och idag började jag med min sons gitarr...dock en elgitarr för hans akustiska är sönder så den var ingen ide sa han att använda. Jag ska springa iväg och köpa en enkel variant till en början att spela på.

 

Idag har jag faktiskt lärt mig några ackord så bää bää vita lamm kom ur gitarren oh lika så börjen sover och början till blinka lilla stjärna..Lilla snigel gick också så nu ska jag bara öva in dem så det flyter på och jag inte behöver titta på strängarna när jag spelar

 

Mina fingertoppar vill dock inte spela mera..haha..oj så ont de har redan efter ett par timmar spelande men det får väl bli plåster och lite sveda och värk när man vill något...Kämpa vidare får jag göra..

 

Så nu ska det mustas här hemma så de orkar lyssna på min eviga klinkande..haha

Det kanske slutar med att jag blir utkastad på gatan...

 

Ha en skön natt och ta hand om er...jag kommer väl drömma om G A7, G7,D,A...osv...

 

Kramizar på er

Av Helena Laaksonen - 21 april 2013 22:04

Hur jag än vill så kan jag inte fortsätta denna vändan med utmaningen och det är inte rätt mot er alla där ute som kämpar som fasen och så hinner jag inte skriva in resultaten alls varje vecka och kommer efter och då blir det inte den pepping som det ska vara !!

 

Det kommer vara en utmaning igen..men till hösten efter vi haft en lång skön sommar och massor av sol..Hoppas vi !!

 

Jag vill ändå att ni använder av facebook sidan och skriv in där hur mycket ni tränat vecka efter vecka för att inte ligga på latsidan..pepping r bra att ha och ju flera som skriver in där gör att flera kommer ut och får inspiration till att röra på sig nu mot sommaren men även under vår semester!

 

Jag kommer inte ens springa vårruset då min träning varit minimal under våren med allt plugg som varit...Att komma in i studierna och börja tänka som en student har tagit mig hårdare än jag trodde !

 

Jag har köpt nya skor med inlägg på team Sportia så jag kommer inte ge upp...Jag ska börja träna mera och mera är tanken och få upp styrkan i kroppen till max igen...

 

Jag har mina 5 kg som jag verkligen vill gå ner men det ska inte ske genom någon form av diter eller bantning utan ren skär tanke vad jag stoppar i munnen och träning...OCH man ska unna sig ibland!!

 

Snälla ni..Hoppas ni har förståelse och att VI alla kommer igen efter semstern och kör järnet...MEN..ge inte upp nu utan fortsätt er super resa ni påbörjat för kom ihåg att kondition är en färskvara och nu ska ni följa vardagen med träning...Vissa veckor mera och vissa blir det mindre pga tid osv...MEN ge aldrig upp den!!

 

Jag kopierar även detta till facebook sidan....

Kram på er alla och fasen så duktig ni alla varit !!

 

Kramizar

 

 

Av Helena Laaksonen - 17 april 2013 06:43

Det är med tiden är jobbigt....Väldigt stressande och alla vill så mycket hela tiden...


JAG är stressad över att min tid inte finns alls just nu..Jag vill massor av saker men tiden finns ju inte...


Träning,blogga,göra massor av roliga saker med familjen....Jag är glad om jag över huvudtaget just nu hinner sitta framför tvn en timme på kvällen...annars är det plugga...städa..planera mat....allt detta andra som inte alltid är så jätte roligt !!


Idag ska jag sätta mig ner igen och titta till min kalendern...för jag vet att flera saker faller och då fungerar inte min vardag..


Det är då fasen att man ska behöva vara såååå styd av det lilla ordet : TIDEN !!


Jag måste återgå till min veckomatsedel...tränings kalendern ska återskapas....Och vara strikt i min planering till studierna för att hitta bättre luckor att vara med familjen och göra roliga saker !!


TÄNK om jag kunde ta dagen som den kommer....DET vore ju underbart att ha det så eller...??? Får man någonting gjort då??


Kramizar och ha en underbar dag

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards