Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under januari 2013

Av Helena Laaksonen - 30 januari 2013 21:02

MÅNGA MÅNGA har inte skrivit in era resultat så jag väntar lite innan jag ville räkna ihop veckan..så in med dem och rapportera även om det blir noll för då ser man själv och kanske har man varit sjuk...eller latisen satte in...och då är det bra tex att få lite fasen så man går iväg till gymmet eller promenader eller vad ni tränar

 

JAG hoppas verkligen inte ni hoppat av utan försök komigång nu sakta men säkert ni som inte börjat med träningen osv...

Hur går det med kosten..SVÅRT???

 

Vad äter ni...någon diet??

 

Eller bara dragit ner på fett,,socker..eller båda...???

 

Någon kanske går på kostersättning??

 

Har ni någon rätt som ni vill dela med er...gör det här eller gärna inne på facebook gruppen så vi alla kan smaka

 

Har ni tränings tips..UT med tipsen och berätta gärna vad som tränar vad...

Jag är URKASS på alla dessa konstiga namn som finns på gym passen....

 

Olika danser...osv...

 

De danser jag får är ju tyvärr när jag dejtar damsugaren och moppen...då jag inte kommer iväg på dessa gym som tex Artic då man har en karl som oftast inte är hemma så det blir inte regelbundet så det känns ingen ide liksom....

 

Nu känner jag att jag skulle nog behöva börja med Zumba igen..det gillade jag massor och det är ju super för min mage som fast den är nyopererad svälld..hängig..jag är inte alls nöjd....men det är för mycket fett kvar från ryggen men tanken är att jag nu fasen ska försöka träna bort fettet som är kvar där och på magen...och insidan av låren....

 

 

Ja,nu är vi inte i vecka 2 och nu kämpar vi massor....

 

Gå in på bilden deltagarna och kolla era och andras resultat för veckan


 

Heja heja i massor..kramizar

Av Helena Laaksonen - 30 januari 2013 11:53

Till min hjälp av detta har jag min kära vän Anneli som  hjälper mig då jag är lite knas när det gäller vissa saker inom datorns värld..haha

 

Här är sidan som ni kan kommentera in er veckorapport varjevecka så har jag dem kvar och kan hitta dem om någotting skulle bli fel...så snälla skriv inte in era resultat på facebook för jag har inte en chans att gå igenom alla inlägg där och jag skulle lätt missa er då...

 

Kramizar

Hea

Av Helena Laaksonen - 29 januari 2013 21:17

Ingen ursäkt alls utan jag vill verkligen att denna utmaningen ska fungera super bra...

Jag kommer lägga in en bild som ni enkelt kan klicka på och skriva in era veckor resultat precis så som ni gjorde med målen...men om det skulle komma in under andra inlägg spelar det inte så stor roll...

 

Jag har tittat på era resultat och ni ska vara stolta...många tänker att oj jag har inte gjort det jag ska osv...tryck inte ner er...tvärtom...titta stolt på vecka ett,även om ni som jag kanske inte ens tränat en minut...det kommer...man måste komma igång och sedan blir det lättare och lättare

 

Jag håller på just nu har bråkar med CSN och Försäkringskassan om jag ska få studiemedel då jag har läst en kurs i höstas som jag inte klarade av alla poäng pga jag blev sjukskriven från min operation...

 

De har just ödet i sina händer då just nu FK måste godkänna att jag inte kunnat studera fast jag varit sjukskriven från mitt jobb...jag har tydliga läkarintyg men ni vet ju hur de är....Finns ju de som har hemska sjukdomar och måste ut i arbetslivet...

 

Så nu ska jag ansöka om detta imorgon..de har ju sedan 30 dagar på sig...bla bla...jag bara dööööööööööör snart !!!

 

Sedan ska CSN godkänna att att jag inte klarade av dessa 15 poäng som just nu inte finns några alls av eftersom läraren säger att de inte sätter poäng förrän hela kursen är helt klar....

Men enligt CSN måste jag klara 9 poäng min första termin och sedan minus om de godkänner min sjukskrivning,,,,,,men hur ska de få inte dessa poängen då.....

TRÖTT NU !!!!

 

Läraren kunde kanske skicka något form av intyg som tar om hur mycket av kursen jag klarat...

 

MEN hallåååååååå

 

Om CSN kräver poäng och man "bara" behöver klara 62,5 % av kursen första terminerna du läser då får väl fasen lärarna ge istället för GODKÄNT/Väl godkänt ge poäng per uppgift jag gjort..Detta måste ju vara ett jätte problem för många studenter

 

Jag måste ha 9 poäng..men har just nu 4 godkänt och 1 VG av 8 moment i kursen...

Detta godtar inte CSN...Vad gör man då????

 

Jag känner att jag kan inte lägga ner enrgi på det jag vill...mina studier till min utbildning och idag ångrar jag mig att jag skulle läsa denna kursen men kände ju när jag hoppade på den att den skulle vara till nytta i mitt arbete och även i min utbildning om jag skulle komma in...tyvärr fick jag ett erbjudande om min operation att ta bort all hud och fixa brösten som jag hade väntat på såååå länge...

 

 

Och jag hade INTE räknat med att bli så pass kass efter operationen att det skulle vara jobbigt att ens gå på 4 veckor och fick ta tunga mediciner hela dagarna...

 

NU får jag verkligen lida för detta !!

 

Ska jag behöva ringa min chef....säga att hon får nästa månad skippa min tjänstledighet och jag måste börja jobba ????

 

Är det det ska bli???

 

NU när jag äntligen kom in 

 

Jag kommer slita massor till för jag VILL göra detta och jag är INTE en person som ger mig i första taget ska jag säga...

 

Idag kom jag ner även till gymmet och fick bort lite frustration..sprang 2,5  km och gjorde lite maskiner....hittade en super maskin för mina insidor av låren..det hänget behöver verkligen fixas till lite..haha.....

 

kramizar i massor...

 

HEA

Av Helena Laaksonen - 25 januari 2013 19:35

Och idag blev det i tortillas bröd med massor av läckra grönsaker och salza såser och lite cream fresh på toppen..chipsen är ett måste att knapra på bredvid

 

Alwin bara älskar detta och gubben kan ju inte få korv varje dag...haha

 

 

Ha alltid fina,färska grönsaker hemma att ta till när man är sugen att sno ihop något...

 

 


 

Lite kyckling file som jag stekte tillsammans med spice mix kryddor...MUMMA !!

 

 


 

Ja,denna vända fick det bli mild sås...JAG ger mig denna vändan,,haha...

 


 

Här är vår lilla kladd gris....man får äta detta med fingrarna mamma...lyx va...???

 

Goa unge..love you..

 


 

 

 

Min älskade gubbe...ja snart blir han ju en gubbe...wow vad tiden springer iväg...nästa år fyller han 50...***PUSS

 

 

 

Till allt detta underbara behövs lite gott vin och idag trollade vi fram ett från Syd afrika som vanligt...Jätte gott:)!

 

 


 

Alwins fredags mys....Svampbobs kex....DE är sååååååå goda mamma..Vill du smaka...ÄÄHH

 

Nej tack min kära son...

 

Varför vill du inte ha dem.....

 

Ja,vad säger man nu då.....De är inte så goda tycker jag...

 

DU är ju knasig mamma...

 

 

OCH ett tips...

 

Vill man inte laga mat varje dag...In med en stek i ugnen medans ni gör någonting annat..

 

Så när vi ätir färdigt och lite till så var steken klar till imorgon...

 

Och jag har inte tid med mat imorgon då det är dax för fotboll på morgonen för Alwin,,,sedan är det bandy igen på eftermiddagen....

 

Och jag skulle faktiskt behöva träna lite försiktigt nu efter min förkylning...så det är mina planer för imorgon...

 

Vad är era planer för helgen:)????

 

Kramizar

 

 


Av Helena Laaksonen - 24 januari 2013 14:09

Havet är allt för mig..På många sätt sedan jag flyttade ner till Halland för snart 12 år sedan. Bara känslan att man kan sticka in till havet på våren och gå där är så avstressat för mig....sedan alla underbara delikata djur som finns i detta juvliga hav......som gör min vardag till bättre när jag väljer mat...Jag bara älskar fisk och skaldjur..MIN mage älskar också denna varianten av mat sedan min gastric by pass operation...OCH så sägs det att man blir smart..haha

(tar alla chanser till det jag kan..hihi)

 

Denna soppan gjorde jag idag och jag har försökt skriva ner receptet då jag ofta gör mat bara sådär..

 

DETTA blev super gott....

 

4 port större eller 6 mindre

 

250 gram laxfile

250 gram vit filefisk...(jag hade torsk hemma)

100 gram räkor (absolut inte i lag..usch !!)

 

TINA fisken och räkorna

 

Smör till stekning

1 röd paprika

2 större morötter

En bit vitkål (ca 5 cm tjock)

1 gul lök

2 palternackor

några buketter bomkål

 

1 liter  vatten el egen fiskbuljong

1 burk kokosmjölk

2 tsk sambal olek

2-3 msk fisksås

3-4 msk ostronsås

2 fiskbuljong tärningar (om du inte har fiskbuljong)

 

salt och peppar

 

Börja med att salta och peppra fisken

 

Sedan skär du parikan,morötterna,löken,vitkål,palternackan i mindre bitar och fräs de i smöret en stund i en gryta.

 

Tillsätt vatten och sambal olek,och fisksåsen,ostronsåsen plus buljongtärningarna och blomkålen.

 

Koka upp och koka under lock 8-10 minuter.

 

Medan detta kokar skalar du räkorna och skär fisken i mindre tärningar på ca 2 cm.

 

Häll på kokosmjölken och koka upp igen och tillsätt fisken och stäng av plattan och låt den stå kvar ca 10 minuter till fisken är klar.

 

Den får inte koka mera nu.

 

 

Dofterna är underbara

 


 

Fisksås och ostronsås tillsammans med kokosmjölk är ett måste hemma hos mig då jag äter mycket thai mat

 

Kolla ljuvligheterna...Kan man ens jämföra detta med KORV som mina andra familjemedlemmar älskar mera...HUUUUUUUAAAAAAA säger jag bara...Detta är väl livet !!

 


   

Resultatet av denna soppan blev mycket bra enligt mina smaker och gillar man massor av hetta så tar man lite mera sambal och fegar man lite minskar man ner lite......

 

Smaklig måltid säger jag.....jag njöt i massor och jag har massor kvar.....ner i frysen så jag kan ta upp när jag saknar havet igen

 

Kram

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 januari 2013 21:45

Och eftersom de andra åt pankakor med grädde idag och blåbär (syns på min facebook) så tog jag min klick i kaffet nu på kvällen...

 

DET är väl jätte bra när man är mitt i en utmaning tänker ni.....OCH även jag faktiskt...HUR dum får man vara ??????????

 

Men utmaning eller inte...ibland måste man få belöna sig och den kom idag i detta huset...

 

JAG belönar mig att jag fixat detta med skolan...JAG är stolt över mig själv och jag vågade ALDRIG tro innan måndag och jag satt i hörsalen kl 9:00 och jag såg mitt namn på listan....

 

JAG är student...JAG är med på listan...DET stämmer....

 

Så nu ska jag njuta av min kaffe kopp i massor....något absolut inte blir varje dag....inte ens varje vecka kan man ha grädde i kaffet....jo..om jag är beredd att träna järnet så....

 

 

(Hade lite roligt med bilden jag tog och den ser sååå god ut:) 

 

NATTI NATTI

 

Kramiz

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 januari 2013 20:50

Jag älskar lätt mat...Lätt att laga...ska ibland gå snabbt också....Och på kvällen är man ju inte så sugen att stå länge i köket...Och jag vill INTE äta dessa mackor som min kropp inte mår bra av

 

Så ikväll hade jag lite kassler kvar och keso är min stora favorit. Till detta lite skivad röd lök och röd spets paprika som jag bara älskar och några varv med chilikvarnen.....Men det verkar som jag har en lite mus i min kyl...haha

 

OCH den heter nog Alwin Laaksonen 4 år.....

 

Som jag skattade när jag tog fram paprikan...Sonen älskar ju alla grönsaker och frukter så han knaprar lite här och där..haha

 

 

 


Nu ska jag njuta av mitt kvällsmål och en kopp kaffe efter jag nu sett på Sveriges mästerkock

wow så duktiga de är....Om de kallas amatör kockar..Vad blir jag då....?

 

Men huvudsaken jag älskar att vara i mitt kök...och jaglär mig nya saker varje dag..

 


 

 

    

 

 

Detta kommer bli ett perfekt mellanmål att ta med till skolan också...då klarar jag nu pluggeriet på eftermiddagarna...och skippar dessa fikabröd..haha

 

 

Ha en skön kväll...HEA

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 23 januari 2013 07:10

Jag har inte haft tanken ens att väga mig på morgonen innan jag tar på mig bodys och linne och allt jag ska ha pga operationen. men nu i morse kom jag på att jag har fasen ett viktmål på dessa 10 veckor och jag som slappat till rejält efter operationen och inte kunnat tränat har gått upp massor i vikt....

 

Här ser man vad som händer...Opererad eller inte...om man äter som man brukar och inte trappar ner och inte rör på sig för så har det varit...Jag har ätit precis som jag brukar under alla dessa veckor....och nu står vågen på :

 

70,5 kg.....

 

Jaha...då blir det verkligen att börja slita bara min jävla förkylning försvinner för jag är totalt täppt..hostar som en gris...så jag kan INTE träna än...****snyft...

 

När man ser att jag gått upp hela 3,6 kg på ca 8 veckor...är ju skrämmande....TÄNK vad som kunde hända om livet var som förr....USCH... 

 

Nu blir det annan kostett tag med mindre kolhydrater och jävlas vad det ska FIKAS när man går i skolan då....fika fika fika...till och med läraren tyckte att fika stunderna efter förläsningarna är super för när man gör det så går man tillsammans ofta igenom vad som sades osv...och man diskuterar vidare hur alla tänker osv....

 

TUR vi har massor av trappor som jag måste springa i på skolan för och sedan måste jag träna mycket mer än jag gjort för usch vad man kommer sitta still...mot när man arbetar på en förskola där man rör sig hela tiden..

 

Hur fasen ska man hinna allt detta då..när man ska läsa typ 500 sidor i veckan...skriva akademiskt och vackert...ha en familj....hus..vänner.ja...ni vet allt de där som är så viktigt för själen också..

 

Ja ja...det löser sig...men vågen ska neråt nu mot mina 62-65 kg som jag vill väga...och till sommaren ska de vara där och då har jag miott mål att springa vårruset som jag såg igår hade även ökat ut slingan för de som även vill springa 10 km...sugen är jag att prova det:)

 

 

Nu ska jag dyka ner i böcker och läsa mina 370 sidor till en förläsning på fredag....

 

Ni som kämpar på med massor av saker i livet...ge aldrig upp....kämpa som fasen...NI fixar det...

 

Ibland är livet upp och ner...svårt att ta sig fram dit man ska...ta lite längre vägar då..istället för genvägen som bara strular...DÅ kommer DU FRAM till slut !!

 

KRAM HEA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards