Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under februari 2013

Av Helena Laaksonen - 28 februari 2013 19:44

Begravningen för Ole Birkkjaer var borglig och vilken skillnad det var mot de andra jag varit på då en präst står där framme och talar om ditt och datt...(Ursäkta)

 

 

Detta var verkligen en fin stund med jätte fin musik som ledde akten och tillsammans med några dikter som lästes upp och även högsta chefen inom räddnings tjänsten höll tal om hur flitig han varit inom brandkåren och hans hjälte insatser under åren och där håller alla med och inga ögon var torra.

 

Vi alla sa att han sitter där uppe på ett moln och ser ner på oss med ett leende

 

Stunden var ljus och fin och verkligen så som Ole hade velat ha det men även sorgen var tung och det var jobbigt att ta farväl i kyrkan.  


 


Vila i frid vår kära vän

 

 


Denna fina blomma var från oss och Tony,Lennart och Kent med familjer

Ole var Leksing när det gäller hockey och självklart skulle färger till honom gå i vitt och blått

 

 

Tankar går till din familj

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 28 februari 2013 08:07

 

 

Till minne av Ole Birkkjaer

 

Vår kära vän som lämnat oss i stor sorg och saknad

 

 

Begravningen sker idag kl 13 och det är en mycket  

 

tung stund som väntar.

 

Du är otroligt saknad och det är svårt att förstå att du inte finns bland oss längre. 

Bilden är tagen på vår gemensamma semester på Öland för 1 1/2 år sedan.

 

Jag vet med säkerhet att du finns bland oss då du redan gjort hyss för att göra dig till känna

 

Hit ringer du mitt i natten....man flyger upp...och någonstans hörs en röst...


- Hej,det är Ole...Är Kalle hemma för vi ska tippa...

 

Detta har hänt 4 gånger och senast i natt och alltid mellan kl 02-02:30

 

Så nog finns du bland oss....

 

Jag vet att du sitter någonstans och vakar över din familj, gör lite små hyss även där....

 

Just nu finns det bara ord som

 

VARFÖR 

 

VILA I FRID VÅR VÄN

 

 

 

 

 

 

 



Av Helena Laaksonen - 25 februari 2013 18:16

Jag vet inte hur jag ska finna orken till att träna dagar som denna...Gå upp 05:20 för att lämna Alwin på förskolan redan 6:30 och min buss går kvart i 7..idag hann jag faktiskt med 7:30 tåget men det är inte vanligt att min buss är i tid och då behöver jag vänta på terminalen till  8:00...

Idag hade vi föreläsning om intervju då vi ska nu onsdag - fredag ut på VFU och uppgiftern är att intervjua två förskollärare om deras yrkesroll..

 

Vi arbetade igenom våra frågor i min grupp och den sista förläsningen sedan handlade om VFU och om vi hade frågor....Vi får se om jag får vara kvar på min plats då vi skulle vara på småbarns avd eller en avd med barn mellan 1-5 år då vi i tre terminer ska följa de allra minsta och det är så att min avd har barn i äldre åldrar...

 

Efter förläsning var det två timmar hem igen och när man då hämtat Alwin går musten ur mig helt..Fick också köra ner till affären och köpa kaffe då det var helt slut....

 

Kom hem igen och idag hade vi ENKEL mat på matsedeln....Köttbullar med snabbmakaroner fick det blir till barnen som jublar...

 

Jag hade ju TUREN att ha thai soppa med räkor kvar ...LYCKA för mig

 

Nu fasnade jag här i soffan med min son som ville titta på Scooby Doo...(hans favoriter alla dagar i veckan)

 

Jag vill bara sova...NU skulle man ju behöva träna???

 

Klockan är 18:25...och det har varit full far hela dagen....

 

JAG orkar bara inte alls dessa dagar för snart är det time för sonen att gå till sängen...förbereda för morgondagen med hans kläder osv...

 

Läsa igenom lite skolarbete och sedan är nog kl 21...

 

TRÄNA DÅ ?????

 

ALDRIG I LIVET....Idag ska jag försöka komma isäng den tiden..jag NATTUGGLAN där tröttheten går över till slut och jag allafall inte kommer isäng förrän efter midnatt...

 

Jag måste komma isäng så kanske det finns ork imorgon för träning för då har jag hemmastudier till en början...BUP med Kewin på eftermiddagen...men sedan hoppas jag kunna ta med Alwin ner till gymmet för springa ute är ju omöjligt på dessa isgator

 

 

Hur går det för er träning...Hur hittar ni orken???

 

TIPS TACK...!!!

 

kramizar Hea

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 februari 2013 06:01

Godmorgon ute i stugan

 

Idag kommer bli en lång dag både med buss/tåg och sedan i skolan. Åker med bussen hemifrån 6:43 och kliver av vid Alwin förskolan kl 17:00 i eftermiddag.

Vi ska prata intervju frågor idag då vi ska börja vår VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på onsdag och vi ska då ha lite frågor med oss till två stycken förskollärare som vi sedan kommer göra en text av till nästa inlämning.

 

Jag ska komma tillbaka till förskolan som jag började på för många år sedan när jag flyttade ner hit till Halmstad och de har nu lagt upp sina avdelningar på ett annat sätt än vi på min nuvarande förskola så det ska bli spännade att följa deras arbete och se det positiva men och negativa som finns och ta lärdom av det. Det är underbara perosner som arbetar där och ska bli roligt att vara en del av av dem igen och även lära knna de nya som kommit till. 

 

Och vad spännande att komma dit och inte ARBETA utan att få vara i barngruppen på ett helt annat sätt,obervera,busa och leka och få utvecklas tillsammans med barnen.

 

När jag arbetade på denna förskolan var jag personlig ass till en underbar pojke som iår fyller hela 17 år...wow...vad tiden går då jag började när han var 5 år....Minns min första dag som igår..

 

 

SE dagen med andra ögon..hitta din lilla glimt på vardagen och spara ner den med ett leende som du kommer kunna plocka fram framöver....

 

Nu ska jag ta sonen till sin förskolan och sedan bege mig till bussen

 

Kramizar

Hea

 

 

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 februari 2013 12:20

TITTA på mina resultat..SKIT säger jag bara....

 

Att börja högskolan var lite tuffare än vad jag trodde ska jag säga och det går massor av tid till att komma på studietekniken och där har mina tränings timmar fått komma ikläm...

 

Jag gick ut på facebook sidan och frågade om det var någon/några som känner som jag....DET är bra med utmaningar och då kämpar man lite extra....

 

Vill vi förlänga utmaningen några veckor till och kämpa mot sommaren:)???

 

JAG behöver det massor som redan tappat fyra veckors träning och nu är det bara några veckor kvar känns det som...

Jag tänkte om vi kör på till vecka 20...det blir hela 6 veckor till::?????

 

TÄNK så många bonus timmar det blir i träning...och säkert flera centimeter på kroppen för de som vill det och även minus kilon för de som räknar det...

 

Så till den 13 maj som sista invägning och resultatdag..VAD SÄGS ????

 

Ni som känner att ni är klar 1 April säger bara till...NI som vill hoppa på utmaningen är JÄTTE VÄLKOMNA !!!

 

Vill man ändra sina mål..det fixar vi också:)!!!

 

Ha en skön söndag där ute i stugorna

 

Nu är det bandy som gäller igen efter en paus med lunch

Kramizar

Av Helena Laaksonen - 22 februari 2013 19:30

 

 

   

 

Nu är siffrorna för vecka fyra klara och märker ni att jag skrivit fel så hojta till


VI har många kilon till att tappa till de 128 kilon vi sagt och jag som till och med ligger på plus...hmmmm och vi har tappat 18 kg men det som är bäst är att titta på alla tränings timmar:)

 

 

Nästa utmaningen kanske ska vara att mäta sig på 5 ställen på kroppen och se vad som händer 8 veckor senare?....Viktigare än kilon:)


NU får vi ta och utvärdera vad som går bra och vad som går dåligt och börja spurta de sista 4 veckorna


Som de känns nu så får jag utöka utmaningen ett par veckor till...är det någon som är intresserad som säg till...för jag måste komma i form till vårruset den 6 maj tror jag det var...och just nu tar skolan hela min tid,men det ska väl bli bättre hoppas jag mt nästa vecka:)

 

Kramizar på er och ha en underbar helg

HEA



Av Helena Laaksonen - 20 februari 2013 18:39

Jag följer en blogg som heter Kryddburken och där är det en tjej som heter Linda som alltid lagar ljuvlig mat och idag gjorde jag en rätt som heter

 

Kryddburkens köttfärsrutor TEXAS style

 


Och ni måste bara prova receptet för min familj älskade detta

 

Här är bilderna på min variant

 


jag har aldrig använt mig av Sanata Marias glaze så på köttfärs men det blev super god sky och smak på färsen


 

Jag fräste med lite Zucchini som jag hade hemma också,mums

   

 

Luktar ljuvligt i köket när man tog ut fatet ur ugnen

 

 

 

Gjorde en brunsås på kyckling fond faktiskt idag med lite soya och grädde klart och hackad persilja...MUMS !!

 

 

Till efterrätt idag fick det bli en skål jordgubbar att dela på....

 

På vårt maxi kostade de bara 10 paketet...HÅLL UTKIK !!

 

Jordgubbar går alltid hem här även om man klart vill ha svenska...men så länge vill vi inte vänta:) 


 

Så njut av middags tipset idag:)

kramizar

 


Av Helena Laaksonen - 19 februari 2013 09:31

Nu börjar jag komma sakta men säkert in i detta med studier...Studie världen som är ganska långt ifrån den vardagen jag varit van med i många många år.

 

När jag förr arbetat och kommit hem efter en dag så är man LEDIG....

 

Det finns ju inte ens på kartan när det gäller student...man kan ju fasen läsa ihjäl sig och jag känner jag blir aldrig nöjd med uppgifterna så man kan ändra och ändra om och om igen...i timmar !!!

 

 

(lånat på google)

 

Böckerna hopar sig och man ska läsa väldigt mycket och jag som inte kommer till ro och läsa en roman ens...LITE SVÅRT ibland...men det kommer väl ännu mera snart hoopas jag...

 

Jag har stränga scheman när det gäller hemstudier och när jag får ta rast för oj vad timmarna annanrs kan springa iväg och man börjar tvätta,städa,,fixa och trixa som ni alla vet....VI kvinnor är sååååå jäkla bra på....haha

 

 

Idag och imorgon har jag hemma studier och på torsdag och fredag är det inlämnings uppgifter som ska vara klara akademsikt skrivit....Snyggt ska det vara vet ni..haha

 

Ni märker ju här...jag som knappt kan skriva och stava ibland...oj oj.....

 

Barn med särskilt stöd handlar inlämningarna om denna veckan och det ska jag väl kunna skrapa ihop godkänd på även med min knagliga svenska...

 

Efterfarenheten finns där..jag sugs till dessa barn/ungdomar som behöver det där lilla extra...det kan vara stora funktionshinder eller de små som knappt märks som man verkligen måste kunna se i vår vardag så de kan utvecklas efter sin förmåga...

 

ALLA barn har RÄTT till utveckling och få stöd i sin vardag

 

SUPER VIKTIGT !!!

 

Ha en skön dag vänner

HEA

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards