Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg under juni 2013

Av Helena Laaksonen - 30 juni 2013 19:21

Fem dagar har jag haft en huvudvärk från HELL kan jag lova !!

 

Jag har aldrig huvudvärk...tar väldigt sällan piller..men nu höll jag på att bli galen...ätit upp ett paket själv under dssa dagar...och nu idag försvann det...

 

Att både vakna med denna värken och lägga sig med den har varit jobbigt...Det tar på humöret kan jag lova och tålamod finns inte ens på världskartan...

 

Nu blickar jag framåt mot en härlig vecka och tänk om solen kunde få för sig att komma lite mera...

 

Det ska bli mera träning...för min lilla kille..eller stora ska jag väl säga..snart hela fem år ju...

 

Han ska åka till sin storasyster på tisdag..SJÄLV !!

 

Han ska på semester i 3 dagar och efter jobbet på tisdag åker jag och Alwin till Växjö dit Jonna och Andreas kommer och hämtar honom. Vi delar på vägen då de bor 25 mil bort.

 

Då ska jag passa på mellan att man längtar ihjäl sig efter honom att jobba och träna..!!

 

På fredagen kommer de hit igen för då ska vi på lördagen allihopa åka upp till Liseberg en heldag!

 

Ny vecka med nya möjligheter...ta nya lärdomar om min hälsa och kämpa vidare mot mina mål !

 

Kramizar så länge

Hea

 

 

Av Helena Laaksonen - 27 juni 2013 10:20

Jag är absolut inte van att sonen är sjuk då vi inte vabbat sedan 27 mars 2012 och nu har jag varit hemma 2 dagar förra veckan och nu 2 dagar denna veckan. Fy fasen så tråkigt och låst man blir...kan inte ens gå ut då gubben har jouren så även kvällstid kommer jag ingenstans..

 

Alwin har inte heller varit den gladaste och det är inte så konstigt när han inte sover som han ska,hostar och har feber. Han sa också här igår : Har jag varit sjuk någon gång när jag var liten ?

 

Han kommer inte ens ihåg hur det är att vara sjuk...som tur är kanske

 

Nu är vi hemma idag för att imrogon återgå till det normala igen med jobba,förskolor och sedan kunna leka,busa..vara ute igen...och att han får känna sig pigg i kroppen och orka göra saker igen och äta för att få energi igen.

 

Jag på min mat front måste skärpa mig igen och idag blir det lite träning...vad vet jag inte än och jag hoppas gubben kanske kan bli av med jouren och någon snäll vän kan ta den en stund så jag får komma ifrån huset lite och vara själv och träna. Annars får det bli crossen i tränings rummet och några tränings appar för det är hög tid igen för armhävningar,situps och squatsen...

 

Kan lova jag har haft ont i bysten och låren...haha...men då vet man att det funkar !

 

Idag ska jag gå igenom mera i tidningen MÅ BRA

 

Klicka in här


 
Ett ex på tidning....

 

Vad jag har på nätet kunnat läsa så gillar jag denna tidning och hur de skriver. Man kan få många tips och råd för sin hälsa och allt handlar inte bara om att tappa vikt. Man kan vara trådsaml och ha en dålig hälsa..tänk på det !!

 

Vilka verktyg använder du dig av för att må bra och få en bättre hälsa.

 

Jag gjorde en gasctric bypass för 2 1/2 år sedan som hjälp mot den jag är idag.Det verktyget gjorde att jag kunde ta tag i mitt matmissbruk..men det är jobbigt varje dag och jag sliter ont mot allt som jag vill stoppa in i min mun !!

Hjärnan är inte opererad..och ibland önskar man att man kunde göra det också men det är att kämpa varje dag mot missbruket som ALDRIG för ta över mitt liv igen !!

 

Ha en skön dag vänner

kramizar

 

 

Av Helena Laaksonen - 26 juni 2013 20:45

Dieter kommer och de går...Alla provar hit och dit för att försöka lyckas tappa lite kilon här och där...

 

KAN detta vara verktyget för just DIG..VERKTYGET som gör att du LYCKAS få en bättre hälsa?

 

Jag har gått in på tidningen MÅ BRA och läst igenom denna super diet som alla tycks nu hålla på med

 

Här kommer frågor och svar från viktcoach Marie Tegnér


5:2-dieten går ut på att äta normal kost under fem dagar, för att sedan låta kroppen fasta under två.

Dieten bygger på tanken att människan inte är skapad för konstant tillgång till mat. Initiativtagarna menar att vi är konstruerade för att jaga och äta – och fasta där emellan. Under tiden vi fastar minskar samtidigt insulinmängden och kroppen kan inte lagra fett. 5:2-metoden anses kunna motverka diabetes, hjärt-kärlsjukdom och även cancer.

 

Läsarnas vanligaste frågor

Här svarar MåBra:s viktcoach Marie Tegnér på läsarnas vanligaste funderingar om 5:2-dieten.

Hur fungerar 5:2 och måltidsersättningar?

Fråga: Kan man dricka nutrilette dom 2 dagarna & annars förslag på bra dryck

 

Fråga: Måste man äta en måltid på 500 kcal eller kan man äta t ex måltidsersättning två gånger om dagen? Och kan man verkligen äta vad som helst under de övriga fem dagarna?

 

Fråga: Jag undrar om man kan dricka t.ex naturdiet,el,allevos shaker de dagarna när det är så kallad fasta?

 

Marie svarar:
Nutrilett, Allevo, Modifast, Naturdiet eller andra näringsdrycker går utmärkt att använda. De är näringstäta och du har exakt uppgift om energiinnehåll. Enda nackdelen är att det kan bli ensidigt och trist. Men ibland kanske när man vill spara tid!

De andra dagarna kan du äta vad som helst, men självklart är det bäst att äta nyttigt och varierat. Om du ska gå ner i vikt är det också viktigt att inte kompensationsäta för mycket och ”unna sig” en massa extra.

Vilka dagar ska man fasta?

Fråga: Min fråga är om de två dagarna som man fastar ska vara sammanhängande, eller om man kan ta varannan dag?

 

Fråga: Jag behöver gå ner c:à 15-20kg är det här en bra metod då? Ska fastan vara två dagar i rad eller går det bra typ måndag och torsdag?

 

Fråga: Ser lite olika varianter på dieten. En del säger ät fem dagar i rad, fasta de övriga två dagarna, andra säger fasta två dagar i veckan men inte dagarna efter varandra. Vad är det som gäller?

 

Fråga: Har själv provat ett par månader och mår bra av denna enkla form av fasta. Har du någon erfarenhet om det är skillnad på att fasta två dagar efter varann eller utspritt under veckan? Jag gör det för att jag har högt kolesterol trots sund kost och livsstil för övrigt. Är spänd på mina värden nästa gång prover tas.

 

Marie svarar:
Denna fråga har jag besvarat i ett tidigare blogg innlägg som du  hittar här:

Hur många måltider bör man äta under fastan?

Fråga:  Jag äter enl 2-5 metoden men är osäker på om man ska dela upp de 500 kalorierna på 3 måltider eller välja att äta en måltid med 500 kalorier. Jag äter en måltid med 500 kalorier och dricker sedan vatten tills det är dags för nästa 500 kalorier./Karin

 

Fråga:  Jag undrar om man bara ska äta ett mål mat under de dagar man fastar eller kan man dela upp kalorierna på flera små mål?

 

Marie svarar:
Det Karin, bestämmer du själv. Gör det som känns bäst för dig! Jag har berört detta i ett tidigare inlägg som du hittar här:

Vad äter jag under fastan? 

Fråga: Har svårt att variera maten. Kan inte ni komma med lite recept eller ideer hur man ska göra.

 

Fråga: Jag skulle vilja veta vad man äter under fastedagarna

 

Fråga: Kan ni gå några olika förslag på mat/recept som motsvarar ca 500 kalorier fördelat under en dag

 

Marie svarar:
I nummer 8 av MåBra kommer ett reportage med både matsedlar och recept, men du hittar mina matförslag om du läser mina blogginlägg. Där finns en hel del att välja på. Men du kan också leta bland våra recept på MåBra:s hemsida. Alla är energiberäknade, så du kan plocka ut såna som passar i din dag. Jag kommer också fortsätta skriva mina matsedlar med 5:2

Hur fungerar 5:2 vid gastric bypass?

Fråga: Jag gjorde en Gastric By Pass för två år sedan, har gått ner 54 kg men vill gå ner ytterligare 6 kg för att komma ner mellan 25 o 30 i BMI. Kan jag använda mig av 5:2 metoden?

 

Marie svarar:
Jag tror inte att det ska vara några problem om du är frisk, men kolla för säkerhets skull med din doktor.

Kan diabetiker äta enligt 5:2-metoden?

Fråga: Jag har typ 1 diabetes. Kan jag köra 5:2 och i så fall hur/vad äter jag på fastedagarna?

 

Fråga: Kan man som diabetiker också använda den här metoden, när man använder insulin, någon bot för detta,Hälsningar Inger

 

Marie svarar:
Jag tycker absolut att du ska prata med din doktor och få råd hur du i så fall gör med din medicinering.

Vilken mat är bäst under fastedagarna? 

Fråga: Kan du ge exempel på bra mat/näring de dagar jag ska fasta, så att blodsockret håller sig på en bra nivå, tack! Har precis börjat med 5:2, hälsningar från Gunnel.

 

Marie svarar:
Det märkliga är att jag inte har känt av några blodsockersvängningar alls. Jag är hungrig och de första dagarna kunde jag känna lite huvudvärk, men kroppen verkar ställa in sig. Sen tror jag att det handlar om den egna mentala inställningen också. Om man förväntar sig att det ska gå bra, så gör det också det!

Hur fungerar 5:2 under klimakteriet? 

Fråga: Hej, jag uppfattar att det är mycket svårare att minska i vikt, trots sund kost och rikligt motionerande, när man kommit i klimakteriet. Jag undrar om 5:2-dieten är något viktcoachen rekommenderar när man önskar gå ner i vikt när man kommit i klimakteriet? Jag passar även på att fråga om viktcoachen har några andra effektiva viktminskningstips när man befinner sig i detta stadium i livet?

 

Marie svarar:
Det är egentligen inte så mycket svårare att gå ner i vikt när man kommit i klimakteriet. Det handlar mer om att vi blir mer stillasittande när vi blir äldre och att vi skaffar oss andra levnadsvanor. Jag tycker att 5:2-metoden kan passa utmärkt även under den här perioden. Jag har ju själv passerat det stadiet för länge sen och jag mår utmärkt av detta!

Kan jag motionera de dagar jag fastar?

Fråga: Ska man ta någon som helst hänsyn till de kalorier man gör av med på motion. Eller är det 500 cal oavsett kaloriuttag.

 

Marie svarar:
Du kan motionera utan att behöva ta hänsyn till kalorierna, men om du gör mycket mer än ”vanlig” vardagsmotion, kan du lägga till litegrand. Om jag går 1 timme under en fastedag äter jag inget utöver mina 500 kcal, men om jag skulle gå en golfrunda på 4 timmar, kanske jag skulle behöva äta en banan eller nåt för att orka hålla fokus. Att köra hårda träningspass kanske inte är lämpligt under fastedagarna, så det föreslår jag att du gör under ”ät-dagarna”.

Hur mycket mat är 500 kcal?

Fråga: Verkar väldigt bra för mig men det svåra är att veta vad man får äta för 500 kal. Vore toppen om det fanns någon lättöverskådlig tabell eller liknande med förslag på livsmedel och hur mycket av varje för att utnyttja de 500 på ett vettigt sätt.

 

Marie svarar:
I nummer 8 av MåBra kommer som sagt ett reportage med en lista på vanliga och bra livsmedel att välja bland, men du har också en väldigt stor och omfattande kaloritabell på vår hemsida med mängder av livsmedel.

Bör jag fasta fler än två dagar i veckan?

Fråga: Är det inte bättre 4-3 man äter måndag onsdag fredag och lördag eller söndag man kan välja vilken dag man vill äta på och fasta tis o tors o söndag det skulle vara lättre att komma igång jag vet ej men jag skall prova så efter midsomman eller tänker jag fel

 

Marie svarar:
Jag tror att det räcker att fasta två dagar i veckan. Om du utökar till 3 dagar kan det hända att du får ett alltför stort energi- och näringsunderskott. Den föreslagna dieten och det som man forskar på bygger på 5:2, så jag fortsätter att rekommendera detta!

Ställer kroppen in sig på svält under fastan?

Fråga: När jag gick på viktväktarna så hävdades vikten av att äta regelbundet för att hålla igång förbränningen. Att kroppen sätts på svält signalerar att det är brist på mat och kroppen därför tar till vara och lagrar varje kalori är en annan tanke som florerat. Hur går dessa teorier ihop med tanken bakom 5:2-dieten? Är det möjligen så att vi är olika och därför kan finna stöd för alla teorier och det bara gäller att hitta den som passar just mig. Undrar Iréne

 

Marie svarar:
Det jag har hört och läst är att kroppen inte hinner gå in i svältläge eftersom vi bara fastar två dagar. Det är just det som är det fina med 5:2 jämfört med att ständigt ligga på ett kaloriunderskott. Jag tror också att vi är olika, och att det särskilt för motivationens skull är viktigt, att du hittar en metod som passar just dig.

Ska jag äta fisk under fastan?

Fråga: Jag undrar om man kan följa 5:2 dieten även om man inte äter fisk? För vad jag förstår så ska man äta fisk de två dagarna som man fastar.

 

Marie svarar:
Rekommendationen med fisk gäller inte specifikt för fastedagarna. Det är nog bara för att vit fisk är mättande, nyttig och kalorisnål. Men om man inte tål fisk, så ersätter man ju den näringen med andra livsmedel, så du får göra precis som annars. Ät på samma sätt som vanligt, men ta bort ca ¾ av kalorierna under fastedagarna.

 

 

Kanske detta är någonting för dig...!!

 

Jag är inne lite på detta och skrev ju i ett tidigare inlägg med att vi har FÖR MYCKET tillgång till mat hela tiden och behöver aldrig "svälta lite"

 

Kramiz

Hea

 


 

Av Helena Laaksonen - 26 juni 2013 11:43

NU har jag hittat den bästa kaloritabell just nu....Lätt att använda,den kan rälkna om livsmedel och snabbt får du veta hur många kalorier man får i sig. Den här ska jag verkligen försöka använda nu ett tag för att lära min hjärna hur mycket jag ska äta och motionera.

 

MÅ BRA TIDNING

 


KIKA in och börja räkna och här hittar du massa andra roliga tips,recept för din hälsa..

 

Till frukost idag gjorde jag en äggröra på 2 ägg,1 msk smör och 2 msk grädde och det blev hela 401 kalorier...Det är massor och även om jag håller mig mätt länge så får jag nu ta bort grädden och tillsätta mjök istället. Smör kommer jag inte gå ifrån för jag vägrar äta margarin som bara är en kemisk klump...BLÄÄÄÄÄÄÄ

 

Om man lär sig vad olika livsmedel innehåller så tror jag att man samtidigt funderar en och två gånger på olika val man gör till sina måltider. Den där extra lilla biten kanske inte slinker ner lätt...den där lilla biten som man så lätt glömmer bort....och det blir massor av extra kalorier...

 

Hittade lite olika val som man tror inte är så farligt:

 

1 dl godis från hälsokost affärer = 270 kalorier...

 

1 risifrutti= 277 kalorier

 

1 baguette(150 gram) med salami,brieost,sallad=355 kalorier

 

pizza från pizzeria,1 port 400 gram=1056 kalorier...vet man är katastrof,men kanske inte så illa !!

 

Gå in och titta och välj dina favoriter bland nyttigare mat..räkna ut hur mycket du ska äta per dag. Det är olika för alla då alla rör på sig olika,har olika ämnesomsättningar osv...

 

Försöka hitta sin egen balans och lära sig från grunden tror jag på och efter ett tag har man lärt sig hur man kan äta..unna sig och hur mycket man måste träna för att kunna unna sig vissa livsmedel osv...

 

DETTA är svårt....INGEN säger något annat...men jag tror alla i dagens stress samhälle ändå behöver titta över sina kostvanor...VI i väst världen har tillgång på mat konstant och har inga spar tider som vi hade förr i tiden. Vi har även mera stillasittande arbeten och tyvärr hinner vi inte träna kanske som vi bör med tanke på det vi faktsikt stoppar i oss.

 

DIN kropp är viktig..börja ta tag i livet..GE dig själv det...DU är värd att leva ett bra liv !!

 

Min gastric bypass operation var det bästa jag gjort i hela mitt liv...förutom mina älskade barn....

Vertyg som denna operation gjorde att jag nu skapar ett liv för mig och min familj och jag är noga vad mina barn stoppar i sig...Självklart får de unna sig lite skräp ibland..det måste alla få göra !!

 

MEN jag vill aldrig att mina barn ska leva det skit livet jag hade förr...

 

Nu planerar jag kost,träning...lagar det mesta från grunden..använder mig ALDRIG av LIGHT längre utan bara naturliga produkter....

 

OCH jag äter mindre pga min operation,det är sant men ingen i resten av familjen har gått upp i vikt av att dricka röd mjölk..grädde i maten..bara det är med MÅTTA !!

 

Hur hinner man planera..Hur gör jag ??

 

  • Jag bakar ofta på kvällarna då jag ändå gör andra saker...det sköter sig själv....(bröd,äggmuffins,energibars,müsli osv)
  • Ser till att jag har en veckomatsedel som jag handlar efter och sitter ofta och läser om kost och motion för att lära mig.Tar upp ur frysen dagen innan så man inte står där med stora frysta klumpar.
  • Har alltid färsk frukt och grönsaker av olika sorter hemma. Även mjölkprodukter som keso,naturell yoggi. Frysta grönsaker,saldjur,kyckling,fisk,färs är alltid bra att ha i frysen.Kryddor,både torkade och färska. Gör lite groddar själv !
  • Prova nya recept,minst ett nytt i veckan för att lära dig och familjen att äta bättre kost och vidga era vyer gällande kost.
  • Gör tränings schema som jag verkligen försöker följa (svårt ibland med små barn) Träna hemma med olika appar och knep !
  • Planera fritid tillsammans med familjen som är super viktig och även ibland lite egentid för att ladda batterierna.
  • Vakna varje morgon och se den som en möjlighet cch inga hinder..VA positiv och fråga dig själv vad du vill lära dig...ge dig kortsiktga och långsiktiga mål och GLÖM ALDRIG: ATT GE DIG SJÄLV BERÖM !!

Jag berömde mig aldrig förr...kände jag var kass på allt..dög aldrig och var aldrig nöjd...Självförtroendet var totalt i botten !!

 

NU tycker jag att jag faktiskt inte är så dum..jag kan lite av mycket...Nej,jag KAN INTE allt..JAG VILL INTE ens lära mig inom allt...MEN det jag vill lära mig ger jag mig FAEN på att det ska gå...Kanske inte idag...imorgon...men det kommer tid nog !

 

Ta hand om er

 

TRO på dig

HEA

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 25 juni 2013 07:13

NÄSTAN PANIK !!

 

Idag är det 20 dagar sedan jag började jobba igen efter min termins plugg i Varberg.

 

Dagarna bara springer iväg och som alla andra säger så har det ju vänt nu efter midsommar...Fast jag kommer njuta massor av sommaren ända fram till 2 september då min andra termin börjar igen.

 

Ja,jag ska ju jobba nästan hela tiden förutom vecka 29-30 och då har gubben jouren på sin brandkår...frågan är vad jag ska hitta på med lille sonen....

 

DET lutar till att fråga om de är hemma i dalarna..SAKNAR dem jätte mycket där uppe så kanske några dagar kanske jag ska åka upp och hälsa på dem. Här hemma är vi allafall låsta och bara göra saker själv....och havet har vi varje dag ändå som vi kan åka till....även om vi jobbar !!

 

Jag får ringa kusin Pia och höra om de ska vara hemma..saknar Emilia och Evelina massor och de hinner ju alltid växa så det knakar när man inte kan ses varje dag,vecka ,månad...

Saknar moster,som är som min mamma...då min egen är en ängel sedan 31 år tillbaka...

Min syster,vänner finns där uppe.....

 

Jag träffar som max min familj två gånger per år och det är pest ska jag säga...så snälla ni som tycker släkten är värst...njut av dem medan ni har dem...


Nu behöver jag köra till jobbet en sväng...skönt jag har min tidiga dag idag faktiskt...

 

Massor av lek,bus och nytt lärnade blir det

Kramiz Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 juni 2013 22:55

Ännu ett matprogram som jag tittar på...Jag gillar Plura och hans gäster och allas deras skämt..

 

OCH TÄNK om jag kunde spela gitarr sådär...som de gjorde ikväll med Niklas Strömstedt,en av mina stora svenska favoriter...Minns hans underbara sång: Sista morgonen ....

 

Jag måste öva på med min gitarr för det går trögt just nu...när jag har tid att spela...DÅ sover ju alla här hemma..haha....HUR fasen ska jag få till det då på dagtid....

 

 

Planering igen...varför ska allt vara planering,planering....???

 

Imrogon slutar jag tidigt och DÅ ska det spelas...det ska jag hinna då det kommer bli en lätt middag med en sallad....ska bara hitta på vilken )!

 

Nu är det väl tid att sova då klockan är 23:00...snart alla fall....haha...JA,ni känner ju mig...

 

Kramiz

Hea

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 juni 2013 21:00

Idag fick jag min nya Iform tidning och jag som älskar mat fastnade just nu direkt på olika marinader som tidningen innehöll...och jag måste prova...jag ville dela med mig till er med.

 

Röda marinaden

 

1 röd paprika

1 färsk röd chilipeppar

1 rödlök i klyftor

4 soltorkade tomater

1 msk risvinvinäger

3 dl jordnötsolja

 

Dela paprikan på mitten och grilla den i ugnen i 250 grader ca 15 min tills den blir gyllenbrun. Lägg den i en plastpåse några minuter och ta sedan bort skinnet. Lägg paprikan i mixern med övriga ingredienser och mixa dem tills di får en jämntjock konsistens.

 

Passar till: Räkor,laxkotletter,vit fisk,revbenspjäll

 

Marineringstid: 30-40 min

 

 

Gröna marinaden

 

1 knippe basilika

2 msk små gröna ärter

2 msk mandlar

2 vitlöks klyftor

1 knippe salladslök

saften av en citrom

salt och peppar

 

skölj grönsakerna noga och dela dem i mindre bitar.Mixa allt till en trögflytande marinad. Smaksätt med citron och salt och peppar

 

Passar till: Nötkött,köttbullar och grönsaker

 

Marineringstid: 5-15 min

 

 


BBQ marinaden

 

2 vitlöksklyftor

1 tsk rödvinsvinäger

4 tomater i tärningar

1 tumstor bit färsk ingefära

1 tsk paprika pulver

2 msk jordnötsolja

1 färsk chilipeppar

1 msk sojasås

1 tsk honung

 

Blanda alla ingredienser i en mixer och kör tills det marinaden är jämntjock.Smaksätt med honung,sojan och chilipeppar efter smak

 

Passar till: Revbenspjäll,kyckling

 

Marineringstid: 1-2 timmar

 

 

Gula marinaden

 

1 apelsin

1 msk vitvinvinäger

3 dl rapsolja

1 tsk honung

2 msk dijonsenap

 

Skviva apelsinen i mindre bitar och mixa med övriga ingredienser. Mixa till en slät massa och samksätt med senap och honung efter smak

 

Passar till: Fläskotletter, fläskfile,laxkoteletter

 

Marineringstid: 20-30 min

 

Vita marinaden

 

1 dl mjukkokta vita bönor

1 stjälk färsk rosmarin

2 vitlöksklyftor

saften av en citron

1 msk tryffelolja

3 dl olivolja

salt och peppar

 

Blanda samtliga ingredienser i en mixer och kör till marinaden är tjock och krämig. Smaksätt med salt och peppar.

 

Passar till: Lammkotletter,köttfärs

 

Marieringstid: 20-30 min

 

Njut i sommar med att grilla mycket....det är lätt,gott och mycket nyttigt..

Hitta dina favoriter och njut

 

Kramiz

Hea

 

 

 

 

 

Av Helena Laaksonen - 24 juni 2013 19:23

Jag provar runt just nu lite appar för att hitta mina favoriter som kan hjälpa mig till en bättre styrka. Just nu använder jag Runtastic med situps,squats och armhävningar för jag behöver stärka både mage,armar och benen....

 

Armhävningar och jag är ju inte kompisar och det vet ni som följt mig ett tag att jag haft som mål förr...men jag fattar inte varför det inte går alls...

 

Jag GER INTE UPP...det ska gå och nu genom detta program ska jag slita massor för att till slut kunna göra några riktiga...för just nu är det på knäna som gäller för denna svagisen..haha

 

Idag gjorde jag nytt rekord på 67 stycken situps i rad och squatsen klarade jag 151 stycken och armhävningar 15 stycken..det kan bara bli bättre...

 

Jag ska leta vidare på flera appar och jag vet några till..tex:

 

DAGLIG WORKOUT använde jag när jag hade min Iphone och den ska jag köpa igen för där har man massor av träning för hela kroppen och den är jobbig och tar massor...

PROVA !!

Kostar: 26:49 till Android..till Iphone kommer jag inte ihåg...

 

VÄRT pengarna !!

 

Sedan har ni den klassiska runkeeper som är ett program där du kan skriva in dina träningar både mauellt eller en GPS mäter dina rundor...och då för det mest som cykling,walking,löpning,vandring,skidåkning osv...

 

Här kan du även ge dig olika utmaningar som tex vill klara olika mål och du kan även följa olika tränings program för att lyckas nå dina mål.

 

HITTA din app...som gör DIN TRÄNING rolig....

 

Varför inte hitta lite roliga appar för recept också....Just nu letar jag massor i min nya Android och har inte riktigt hittat mina favoriter än...men det kommer ...

 

Ha en skön kväll...kramiz

Hea

 

 

 

 

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards