Hea´s hälsa med kost och träning efter en Gastric bypass

Alla inlägg den 6 september 2011

Av Helena Laaksonen - 6 september 2011 11:43

Nu på morgonen har jag suttit med försäkringskassan i luren för att försöka beskriva vår vardag med Kewin för att ansöka om nytt vårdbidrag.


Hela samtaet blir ju bbara negativa saker..Han klarar inte det..Nje,det kan han inte heller...Osv..

De vill ju veta hur mycket mer TID jag lägger ner om man jäömför med en "normal" 16 åring...

Jag får ju fixa allt..han kommer ju inte ens in i duschen själv utan glömmer...

Man måste köra en intruktion i taget jämt annars faller systemet..

Jag har typ 5 alarm på min mobil för att påminna mig att påminna Kewin så hans varadag fungerar så bra den kan.

Han kämpar på men med sina koncentrations svårigheter och ingen tid uppfattning alls blir vardagen ganska svår utan hjälp


Nu ska de dömma mig hur mycket jag hjälper honom och OM jag får detta bidraget???


Jag jobbar 50 % för att fixa vardagen för mina funktionshindrade ungdomar och det är inte lätt att få vardagen att gå ihop. Jonna är nu 21 och fixar det mesta själv med hjälp av handikappomsorgen men ändå behöver massor av stöd och hjälp om man jämför med en annan 21 åring...Hon sliter och kämpar och lär sig nu om sitt funktionshinder och börjar så smått acceptera att hon har det och är olika. Det har varit en jätte prossses i vår vardag för att hon inte ska tycka att hon är sämre än andra utan hon KAN göra vad hon vill,även om det kanske ibland tar lite längre tid..


Men ibland skulle nog dessa från försäkringskassan behöva komma ut i vardagen..ha en vecka med mitt liv,scheman osv för att se hur vi lever...de förstår inte alls !!


Även MST Louise har varot här och vi har gått igenom Kewins förra vecka som inte var bra och att nu de på BUP tycker han ser sämre ut igen..Lite ändrade regler och vi ska försöka få ut honom mera med ett par kompisar.


Försöka få honom att se glädjen igen så inte det börjar om och skolan faller igen.

Kanske en filmkväll ska planeras till nästa helg (nu ska han till pappa) där Kewin kan bjuda på lite mat och sedan bara ha roligt med några kompisar och kolla film,spela osv...Jag ska prata med honom när han kommer hem:)



Nu ska jag försöka sätta mig och plugga engelska,men är totalt bombad i huvudet...


Ha en skön dag 

kramen



Av Helena Laaksonen - 6 september 2011 08:04

Jag har ett stort problem !!!


VATTEN !!

Hur svårt kan det vara att dricka 2 liter om dagen??


jag har alltid varit dålig på att dricka och nu är det katastrof...jag har mina flaskor men glömmer dem ändå och eftersom jag INTE får drick 30 min för maten och 30 efter maten och äter ju 7 gånger om dagen


Hur fasen ska jag få i mig då 2 liter när magsäcken är en pytte ficka???

Efter 1 glas är jag ju mätt !!


Här kommer information om vatten....


JAG måste bli BÄTTRE !!


Vatten - vätska och hälsa

Vatten

Vatten, ljus och näring är byggstenarna i allt liv!

Friskt och rent vatten är bra för din kropp och din hälsa.

Att dricka vatten eller få i sig vätska på annat sätt är livsviktigt. 

Vi kan klara oss utan mat i flera dagar, utan vätska klarar

vi oss bara några dygn innan komplikationer uppstår.

En vuxen människa består till ca 65% av vatten, för nyfödda

barn är siffran 75%.

En vuxen konsumerar upp mot 3 liter vätska per dag.

Varierar efter vikt, hur varmt det är, hur mycket man svettas mm.

Av dess 3 liter får vi oss ca hälften från kosten.

Ca 1.5 liter (6 - 8 glas) måste vi därför dricka varje dag.

Den fasta födan ger ca 0,5–1 liter, därtill bildas ca 2,5–4 dl

vatten vid förbränningen av protein, fett och kolhydrater från kosten.

30 ml/kg kroppsvikt är en bra riktlinje för ditt

vätskebehov per dag. Vatten innehåller inga kalorier i

sig men ger näring och räknas därför som ett näringsämne.



varningstriangel.jpg 

 Drick minst 1.5 liter vätska per dag!

En hel del studier har visat att vatten är en ypperlig

källa för att uppnå en allmän god hälsa. Vatten renar

kroppen och behövs för att optimera näringstillförseln

samt att hålla alla organ mm. vid full hälsa. Det finns

vissa som menar att det faktum att vi intar för lite vätska

varje dag gör så att kroppen successivt fungerar på en konstant

uttorkad nivå vilket kan vara grunden till många sjukdomar.

Genom att bara dricka betydligt mer vatten än vad vi gör överlag

varje dag kan vi behålla en bättre allmänhälsa samt även slippa

belasta kroppen med en massa toxiner av olika slag.


Vill du få en uppfattning om ditt behov av vätska kan du räkna

ut ditt dagliga behov här på extern sida: Vattentornets vattekalkylator.

 

Att tänka på

0 kcal/gram ger vatten i energi. Försök att starta varje morgon

med att dricka 0.5 - 1 liter vatten, detta förbättrar reningen av

kroppen samt säkerställer vattenbalansen i kroppen. På vintern

eller om man känner att att allt för kallt vatten kyler kroppen drick

ljummet uppkokat vatten istället (alternativt något nyttigt té). Drick kontinuerligt vatten under hela dan. Drick mer vid fysiskt

ansträngande aktiviteter samt när det är varmt, om man har ett

rörligt arbete eller idrottar mycket. Om man är i en uttorkande

miljö lika så, om du sitter länge framför dataskärmar eller dylikt ...

0 kcal/gram ger vatten i energi


Äldre har en förmåga att dricka för lite vatten, vätskebristen

förstärks av att olika läkemedel som man eventuellt intar kan

vara vätskedrivande i sig. Kaffe, alkohol, läskedrycker mf. är

inga bra källor för att tillföra optimal vätska. Drick rent vatten

istället. Källvatten är att föredra.


Bra för - återställ vätskebalansen

checkbox_blue_small.jpg

Vatten behövs för att kroppens ska fungera optimalt,

levern, njurarna, matsmältningen, lederna mm.





checkbox_blue_small.jpg

Vatten behövs för näringstillförseln och syretillförseln

till cellerna, reglering av kroppstemperaturen, blodets

transport och kroppens PH-värde.

checkbox_blue_small.jpg





Vatten förbättrar koncentrationsförmågan och uthålligheten.

Vatten behövs för kroppens och musklernas återhämtning

 vid fysisk träning.

checkbox_blue_small.jpg 

Vatten förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier.





checkbox_blue_small.jpg 

Vatten ökar mättnadskänslan, minskar hungern.

Drick exempelvis 2 glas vatten innan måltid.





checkbox_blue_small.jpg 

Vatten behövs för kroppens naturliga rening.

Vatten forslar bort gifter (toxiner) och förbränningsprodukter

av olika slag genom kroppens reningsorgan.

checkbox_blue_small.jpg




Vatten minskar effekterna av stress och trötthet.



checkbox_blue_small.jpg 

Vatten ger naturlig skönhet för kroppen, är bra för hud och hår.


Vad händer vid brist på vatten i kroppen

checkbox_red_small.jpg

Låg vattenkonsumtion leder lätt till förstoppning.

Se även fibrer.

checkbox_red_small.jpg 

Låg vattenkonsumtion leder till trötthet, sämre

intellekt, koncentrationsförmåga, och prestationsförmåga.

 Bara några procents vattenbrist får oss i obalans och

försämrar kroppens funktionalitet. Vid 10 % vattenbrist

drabbas du lätt av värmeslag, 20 % vattenbrist leder till

uttorkning av kroppen och tillsist död.

checkbox_red_small.jpg 

Låg vattenkonsumtion försämrar fettförbränningen

 och försämrar muskeluppbyggnaden i kroppen samt

 bryter ner muskler.

checkbox_red_small.jpg 

Låg vattenkonsumtion anses av vissa kunna vara en

 viktig grundorsak till en rad sjukdomar som exempelvis ledgångsrematism, magsår, tarmsjukdomar mf.

checkbox_red_small.jpg 

Äldre människor bör vara observanta på sitt vattenintag,

då man ofrivilligt har en förmåga att minska denna

successivt med åldern i och med att man känner mindre törst.

Detta kan vara en orsak till många ålderrelaterade

sjukdomar enligt somliga.




checkbox_red_small.jpg

Ett tecken på onaturligt stor vattenbrist är ofta återkommande muntorrhet.

checkbox_red_small.jpg




Låg vattenkonsumtion kan även lura kroppen att

känna sig hungrig.

checkbox_red_small.jpg

Obs! Alkohol och kaffe är vätskeutdrivande.



Symptom vid för stort intag av vatten

Vid stort intag av vatten under längre tid, 2-3 liter

mer än vad som rekommenderas per dag så kan vissa

komplikationer visa sig. Vid fasta och kroppslig rening 

så kan man under en kortare tid däremot välja att överkonsumera

vatten för att hjälpa till med reningen av toxiner ur kroppen.


Rena kroppen med extra vatten

För att rena kroppen kan du testa att dricka ca 1 liter vatten

per dag per 30 kg kroppsvikt. Dvs. drick ca 2.5 liter extra vatten

om ni väger 75 kg. Detta förutom den vätska ni får in genom födan.

Testa detta under några veckor. Ni kommer känna stor förbättring

om ni haft obalans i kroppen tidigare. En stor förespråkare

för detta är F.Batmanghlidj där hans bok "Sjuk eller törstig"

kan vara en väckarklocka vad man än tycker om hans teser,

påståenden och bevis. Det bästa sättet är att testa själv. Ni kommer

få springa på toaletten oftare men helhetshälsan kommer bli bättre.

Förslag på intag av mer vatten.


Börja varje morgon med att dricka ca 4 glas vatten,

ca 0.8 liter. Att börja din morgon med vatten sätter

 även i gång ämnesomsättningen.


Drick ca 2 glas vatten en halvtimme innan en

huvudmåltid (lunch och middag).


Drick vatten kontinuerligt under dagen


Se till att du totalt har druckit ca 2.5 - 3 liter vatten

vid dagens slut



Nu sätter vi alla fart och dricker vatten !!!

Kramen

Hea

Presentation


46 årig tjej som genomgått en gastric bypass operation 10 Nov 2010. Följ min vardag där jag försöker finna en balans i livet med hälsa, kost och träning med familjelivet. Välkommen till mig!

Besök till min blogg

Besöksstatistik

Vad får ni använda från min blogg

Hejsan och roligt att ni kikar in på min blogg !

NI FÅR GÄRNA KOPIERA MINA RECEPT MED BILDER MEN ALLA MINA BILDER TAGNA PÅ MIN FAMILJ OCH VÄNNER OSV STANNAR PÅ MIN BLOGG.

Tack !! // HELENA

Kategorier

Träningsdag bok

 

  

 

   

Här är dagen efter min operation 113,5 kg...10 nov 2010

 

 

Gått ner 15 kg sedan starten !!

 

   

Gått ner 20 kg sedan starten

 

 

Gått ner 30 kg sedan starten

 

  Här är jag nu....gått ner 35 kg sedan starten ..Säger bara WOW   

 

     Nu har jag tappat 40 kg

                     JIPPI

 

   16 månder efter  min operation

    Nu har jag tappt 45 kg !!

 

 

2 år efter min operation och jag har tappat 48,3 kg   Min bröllopsdag 10 maj 2014

5 år har gått efter min operation och jag pendlar upp och ner....JUST nu väger jag 82 kg och vill ner några kilon...  

 

Jag är STOLT !!

Viktnedgången

Startvikten : 21 okt 2010 var                     117,8 kg

 

Nu började 21 dagars " "flyt"

 

Operationsdagen 10 nov

          2010 : 113,5 kg -4,3 kg

 

24 Nov 2010 : 108,2 kg -5,8

8 Dec 2010 : 105,4 kg -2,8

26 Dec 2010 : 102,7 kg -2,5

1 Jan 2011 : 101,8 kg -0,9

21 Jan 2011 : 99.7 kg  -2,1

2 Feb 2011 : 97,7 kg -2,0

9 Mars 2011 : 94,7 kg -3,0

3 April  2011: 91,7 kg -3,0

11 April 2011 : 91,1 kg  -0,6

26 April 2011: 90,3 kg -0,8

27 April 2011 : 89,8 kg -0,5

18 Maj 2011 : 88,6 kg -1,2

28 Maj 2011: 87,3 kg -1,3

5 Juni 2011: 86,1 kg -1,2

18 Juni 2011: 85,4 kg -0,7

24 Juni 2011 : 84,2 kg -1,2

2 Juli 2011 : 83,8 kg -0,4

15 juli 2011 : 82,5 kg -1,3

3 Aug 2011 : 81,6 kg -0,9

14 Aug 2011 -82,1kg  +0,5

22 Aug 2011: 82,0 kg -0,1

29 Aug 2011: 80,2 kg  +0,2

5 sept 2011: 80 kg  -0,2

12 Sept 2011: 79,3 kg -0,7

19 Sep 2011: 78,6 kg  -0,7

26 sep 2011: 78,0 kg -0,6

8 Okt 2011: 77,4 kg  -0,6

26 Okt 2011: 76,6 kg -0,8

10 Nov 2011 : 76,4 kg -0,2

1 Dec  2011 : 74,3 kg -2,1

14 Dec 2011:76,0 kg   +1,7

21 Dec 2011 : 74,0kg -2,0

23 dec 2011: 73,3 kg -0,7

2 Jan 2012 : 74,7 kg  +1,4 

9 Jan 2012 :74,0 kg  -0,7

 16 Jan 2012:74,2 kg  +0,2

23 Jan 2012:73,8 kg -0,5 kg

30 Jan 2012: 72,8 kg -1,0 kg

13 Feb 2012: 73,3 kg  +0,5 kg

20 Feb 2012: 72,6 kg - 0,6 kg

27 Feb 2012: 71,7 kg  - 0,9 kg

5 Mars 2012: 73,2 kg  +1,6 kg

12 Mars 2012: 72,6 kg -0,8 kg

19 Mars 2012: 72,1 kg - 0.5 kg

2 April 2012 : 73,2 kg + 1,1 kg

23 April 2012 : 71,3 kg -1,9 kg

 

Har knappt vägt mig då jag haft världens platå men kör vi igen

 

27 Augusti: 70,3 -1,0 kg

3 September: 69,8 -0,5 kg

25 November:66,9 kg - 2,9 kg

2013:

17 juni 2013:70,8 kg + 3,9 kg

 

2014:

5 Januari : 75,6 kg   + 4,8 kg

23 Februari: 77,8 kg  + 2,2 kg

20 mars: 72,9 kg      -  4,9 kg

14 April: 72,4 kg     - 0,5 kg

 

 

Totalt minus = 45,4 kg

och nu ett BMI på ... 26,8

 

VILL gå ner till 63-65 kg

 

 

   

Ticker

GASTRIC BYPASS OPERATION

  En gastric bypass operation är ett hjälpmedel för att gå ner i vikt när man provat allt annat från tex olika dieter,piller ,soppor osv och man inte kan klara av att hålla kvar en stabil vikt.

Övervikt är en stor folksjukdom i dag och värre blir det hel tiden. Det finns massor av olika orsaker till en övervikt och tänk på att alla människor är inte lika. Operationen passar inte för alla, och man ska veta att det är ett verktyg bara och man får slita varje dag för att ändra hela sitt liv. man måste ändra inställningen till mat och motion för att inte längre fram börja gå upp i vikt igen !!

 

Går du och funderar på om det är en utväg för dig..TIPS:

Läs allt du kan om operationen eller prata med en kunnig läkare 

BLOGGAR JAG FÖLJER

Länkar

BMI Test - räkna ut BMI

VILL DU HA FLERA BESÖKARE

Besokstoppen

Träningsbloggar

PUSHA

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg

Vardagsbetraktelser bloggar

Blogg listad på Bloggtoppen.se

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

1000länkar.com - gratis länkkatalog

Blogglista.se

Viktbloggar - Dietguiden.com

free counters

Älska dig själv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Fråga mig

30 besvarade frågor

Translate my Blogg

Vad Är Klockan ??


Skapa flashcards